D’INDY

Recensie D’INDY – Wallenstein, Serenade et Valse, Lied, Suite dans le style ancien, Voorspel Fervaal, 3e acte

D’INDY
Wallenstein, Serenade et Valse, Lied, Suite dans le style ancien, Voorspel Fervaal, 3e acte
Bryndís Halla Gylfadóttír (cello), IJslands Symfonieorkest o.l.v. Rumon Gamba
Chandos CHSA5157 • DDD-75’

Dit is deel 6 van een sinds 2008 lopende serie met het orkestwerk van Vincent d’Indy. Deze Franse componist was een trouwe discipel van Franck, bewonderaar van zowel Palestrina als Wagner, leraar van Satie, Honegger en Roussel, maar schiep zelf ook een oeuvre van verrassend hoge kwaliteit. Als geharnast tegenstander van Debussy liet hij zich wel degelijk door hem beïnvloeden, dat hebben de vorige vijf afleveringen wel aangetoond. Chandos koos nota bene een Britse dirigent en het nationale IJslandse orkest voor dit veelgeprezen project, maar die weten uitstekend raad met de muziek van een Franse nationalist. Vooral de houtblazers zijn heel goed. De fraaie registratie komt uit Harpa, het prestigieuze cultuurcentrum van Reykjavik. Hoofdwerk is het relatief vroege Wallenstein, drie symfonische gedichten naar Schiller. Het Lied is een serene hymne voor cello en orkest en wordt ook zo gespeeld door de IJslandse celliste. In de Suite dans le styl ancien waagt de muziektheoreticus D’Indy zich aan het neoclassicisme en in het voorspel uit de opera Fervaal (de ‘Franse Parsifal’) is het Wagner die zijn hand stuurde. Hij was een vakman, geen epigoon, maar wel een eclectisch componist. Als u deze mooie Chandos-serie nog niet kende wordt het nu waarachtig tijd.