DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – American Chamber Music

DIVERSEN
American Chamber Music
James Ehnes (viool), Seattle Chamber Music Society
Onyx 4129 • DDD-62’
Uitvoering **** | Registratie ****

Janine Jansen heeft haar Utrechtse kamermuziekfestival, de Canadese violist James Ehnes is sinds 2012 actief bij de buren in Seattle, net onder de grens. Hij is verantwoordelijk voor de Seattle Chamber Music Society, en hier horen we de weerslag van editie 2013. Vijf componisten passeren de revue: Copland, Ives, Bernstein, Carter en Barber. Copland schreef in 1943 een pracht van een vioolsonate, die herinneringen oproept aan Charles Ives. Dus is het tweede werk diens Largo voor viool, klarinet en piano uit 1901, met wortels in de negentiende eeuw, toen Charley kerkorganist was en woest experimenteerde. Ongelofelijk maar waar: dit is het modernst klinkende stuk van de vijf. Leonard Bernstein was negentien toen hij in 1937 een Pianotrio componeerde. Elliott Carter maakte korte metten met zijn vroege werken, maar de Elegy voor altviool en piano ontsnapte aan zijn zelfkritiek. Ze maakt duidelijk dat Carter net als Copland met beide benen in de prairie stond. Samuel Barber ontsnapte niet aan de faam van zijn Adagio for Strings, de opgepoetste versie van het tweede deel van zijn strijkkwartet opus 11. Het Ehnes Quartet laat het origineel horen, een stuk dat beschadigd lijkt door de reputatie van het Adagio. Dat wordt hier rechtgezet. Go Seattle!
Siebe Riedstra

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen