Recensie DIVERSEN – La Polyphonie Flamande

La Polyphonie Flamande
Capilla Flamenca, Cappella Pratensis, Ensemble Musica Nova, Oltremontano, Vox Luminis e.a.
Ricercar RIC 102 (8 cd’s) • DDD-626’

In een luxe cassette met daarin acht cd’s en een boek van tweehonderd bladzijden in vier talen heeft het Belgische label Ricercar een monument opgericht voor de vocale muziek van de vijftiende eeuw in de landstreken waaruit ‘I Fiamminghi’ stamden, de musici uit Vlaanderen en Noord-Frankrijk waarvan de eerste generatie met zijn muziek de Europese hoven veroverde. Tussen Guillaume Dufay aan het begin en Jacob Obrecht en Josquin des Prés aan het eind van deze periode komt een groep componisten voor het voetlicht die toen de klank van het muziekleven bepaalden. En lang niet alleen de bekende namen komen voor in deze compilatie uit grotendeels eerdere uitgaven van een aantal bevriende labels. Ook musici als Johannes Brassart en Matthias Werrecore maken hun opwachting, namen die het standaard overzicht van de geschiedenis van de ‘Nederlandse scholen’ nog niet gehaald hebben. In het middelpunt van het opgenomen repertoire van ruim tien uur staat de geestelijke muziek, met missen en motetten, de steunberen van kathedralen en kastelen. Maar ook wereldlijke en soms zelfs zeer volkse muziek worden ons gegund, van deftige chansons van Ockeghem en des Prés tot ietwat scabreuze liedjes als ‘Meiskin es u cutkin ru’ van Obrecht. De uitvoering door de vele ensembles met hun vele verschillende eigenschappen is op een enkele uitzondering na excellent, en is buitengewoon attractief omdat overal het overbrengen van de sfeer van de muziek voorop staat. Die komt constant bijzonder overtuigend over. En als op een enkel moment misschien iets te wensen overblijft, dan denken we in ieder geval met dankbaarheid aan het grootse overzicht van een grootse periode in de muziekgeschiedenis dat ons hier wordt geboden. Ook aan de uiterlijke presentatie van deze verzamelbox is veel zorg besteed. Zowel de cassette als het boek wordt prachtig geïllustreerd met details uit het beroemde altaarstuk Het Lam Gods van de gebroeders van Eyck, tijdgenoten van de componisten om wie het hier gaat. En als we het boek, met zijn gedegen opstellen over de componisten en hun werken, een wat zorgvuldiger tekstredactie zouden toewensen, dan doet dat uiteindelijk weinig of niets af aan de grote waarde van deze box.
Frits Ham