DIVERSEN

Recensie DIVERSEN – L’Arte del Violino in Italia: c.1650 – 1700

DIVERSEN
L’Arte del Violino in Italia: c.1650 – 1700
Ensemble Aurora o.l.v. Enrico Gatti
GLOSSA GCD 921206 (2cd’s) • DDD-2.16’


De cd-opnames van dit door Glossa heruitgegeven dubbelalbum zijn al twintig jaar oud maar hebben hun glans behouden. Destijds introduceerde barokviolist Enrico Gatti de generatie Italiaanse componisten die in de tweede helft van de zeventiende eeuw het vioolspel tot ongekende bloei brachten en daarna in vergetelheid raakten. Reden voor Gatti om een uitgebreide toelichting te geven over hun carrières. De virtuoze composities van Uccellini, Bononcini en Torelli, om er een paar te noemen, werden geschreven als een respons op de ontwikkelingen in de Noord-Italiaanse vioolbouw. Langs die weg groeide de status van de viool tot als barokinstrument bij uitstek: even expressief als de menselijke stem. Het is verhelderend om na jaren weer eens terug te horen hoe goed Gatti’s slanke vioolklank en verfijnde speelstijl zich leende voor de complexe en virtuoze composities van dit pre-Corelli tijdperk. Gatti overspeelt zijn hand niet met ‘barokke’ extravaganties en laat het zware werk over aan zijn continuospelers, toetsenist Guido Morini en harpiste Mara Galassi. Op hun harmonisch fundament mag hij dartelen, zingen, variëren, halsbrekende toeren uithalen, maar zonder nodeloze uitsloverij: naar het voorbeeld van de barokke operadiva’s die wisten hoe zij met hun stem moesten omgaan.
Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen