GOEBAIDOELINA

Recensie GOEBAIDOELINA – Zeven woorden – In croce – Kadenza – Et exspecto

GOEBAIDOELINA
Zeven woorden – In croce – Kadenza – Et exspecto
Inaki Alberdi (accordeon), Asier Polo (cello), Baskisch Nationaal Orkest o.l.v. José Ramón Encinar
Etcetera KTC 1433 • DDD-73’


Er zijn weinig componisten bij wie verhevenheid en gepassioneerdheid zo met elkaar verweven zijn als bij Sofia Goebaidoelina. Zeven Woorden voor cello, accordeon en strijkorkest uit 1982 is daarvan wel een van de mooiste voorbeelden. Het werk mist het over-theatrale dat enkele van haar latere composities wat problematisch maakt. Wie de opname van Berlin Classics uit 1994 kent, met Karine Georgian als celliste, zal verbaasd staan bij deze nieuwe productie uit het Baskische San Sebastián. Want de muziek is eigenlijk nog veel interessanter geworden dankzij gevorderd onderzoek naar de toepassing van effecten met boventonen. In dat opzicht klinkt deze uitvoering heel anders dan de Duitse productie uit de jaren negentig. Niet alleen de rijkdom aan kleuren is toegenomen, ook de spanning van tonen die quasi oneindig door de ruimte zweven, met een cello en een accordeon die tot één instrument versmelten. In croce klinkt hier als een verhitte discussie tussen deze twee instrumenten, minder afstandelijk dan bij Pieter Wispeley en An Raskin (bajan) op Channel Classics. Inaki Alberdi maakt ook van de solostukken Kadenza en Et exspecto iets heel bijzonders. Binnen het 20ste-eeuwse repertoire voor accordeon zijn dit toch wel mijlpalen. De productie is in nauw overleg met de componiste tot stand gekomen.
Aad van der Ven

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen