Familiekwartet met een giechel

Met de cd Fathers & Daughters eren pianiste Anna Fedorova en altvioliste Dana Zemtsov niet alleen hun vaders, ze onderschrijven ook de hechte band tussen beide families. Het resultaat is een even prachtig als intiem familiealbum. “Alles gaat over de generositeit waarmee je de muziek deelt.”

Tekst: Paul Janssen, Foto: Pau Codina Masferrer

Voyeur. De Dikke van Dale omschrijft het als ‘iemand die de neiging heeft om anderen te bespioneren, een gluurder’. Het klinkt niet fijn en niet aardig, maar toch voelde ik mij steeds meer als zodanig, toen ik voor het eerst luisterde naar Fathers & Daughters, de nieuwe cd van Anna Fedorova, haar vader Borys Fedorov, Dana Zemtsov en haar vader Mikhail.

Het begint al met track 1, Amarcord, Childhood Memories, speciaal voor deze gelegenheid door Borys Fedorov gecomponeerd en gespeeld door de goede vriendinnen Dana Zemtsov op altviool en pianiste Anna Fedorova. Het is zo broos, zo breekbaar. Alsof je het als luisteraar net niet helemaal mag begrijpen, maar er toch volledig ingezogen wordt. En de fascinatie blijft. Of het nu gaat om arrangementen van Yevgeni Zemtsov (de grootvader van Dana), werken van Roslavets, Chopin, Skrjabin of Mikhail Zemtsov, en om het even in welke combinatie het viertal speelt, al luisterend word je een voyeur tegen wil en dank.

Dwarsverbanden en gegiechel

En zo is het ook in gesprek met de vaders en dochters die dit juweeltje van huiselijk geluk hebben afgeleverd. Ze dansen met woorden om elkaar heen, vullen elkaar aan, spreken elkaar vrolijk tegen. Zoals dat nu eenmaal gaat aan een keukentafel waar de families bij elkaar komen om te eten, te drinken en muziek te maken. En toch kennen ze elkaar nog niet eens zo heel erg lang. “Ik werd al gewezen op Anna toen ze een jaar of vijftien was”, zegt Mikhail Zemtsov desondanks. “Rob Groen, toen een alomtegenwoordig impresario in Nederland, sprak van de beste pianiste die hij ooit had gehoord.”

Anna Fedorova op haar beurt ontmoette de grootmoeder van Dana Zemtsov, ook een altvioliste, toen ze een keer in Mexico optrad. “De oma van Dana speelde in het orkest waarbij ik soleerde. Dana zat toen in de zaal. Destijds wisten we nog niet dat we beste vriendinnen zouden worden.” Dat begon pas tijdens het eerste Internationaal Kamermuziekfestival Ede, waarvan Anna Fedorova in 2017 en 2018 artistiek leider was.

Op advies van haar man, Nicholas Schwartz, de contrabassist van het Koninklijk Concertgebouworkest die Dana al eerder had ontmoet, nodigde Fedorova haar in 2017 uit om iets samen te spelen. Toen was het snel bekeken. Niet alleen deelden ze vele interesses, ook hun levensloop was vergelijkbaar. De nog immer aanwezige samenzweerderige meisjes[1]giechel deed de rest. Ook Anna’s vader en moeder (pianiste Tatiana Abayeva) en Dana’s vader en moeder (altvioliste Julia Dinerstein) vonden elkaar voor het eerst in Ede. Mikhail Zemtsov was in 2001 met zijn gezin naar Nederland gekomen om aanvoerder van de altviolen van het Residentie Orkest te worden, een positie die hij tot 2015 bekleedde. De ouders van Anna waren overgekomen uit Oekraïne, waar beiden gevierde pianodocenten zijn. “Omdat mijn ouders niet in Nederland woonden, was het lastig om contact te houden”, zegt Anna. “Nu zij ook in Nederland wonen, laten we geen gelegenheid onbenut om elkaar op te zoeken en samen muziek te maken.”

Wilt u graag de rest van dit artikel lezen? Dat kan in Luister 776. Dit nummer verschijnt op 1 december en kunt u kopen in een boekhandel bij u in de buurt of op store.bcm.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5/5 - (4 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen