Edison Klassiek 2021

Dit zijn de genomineerden voor Edison Klassiek 2021

De Edison Stichting heeft de nominaties voor Edison Klassiek 2021 bekendgemaakt. Een onafhankelijke jury beluisterde en beoordeelde de ruim tweehonderd inzendingen. Op basis van de kwaliteit en artistieke waarde heeft de jury een lijst van drie genomineerden per categorie samengesteld. In december vindt de prijsuitreiking plaats.

De Edison is de oudste en meest prestigieuze muziekprijs in Nederland en wordt al sinds 1960 uitgereikt. Vergelijk het gerust met de Amerikaanse Grammy Award. De prijs is onderverdeeld in Edison Pop, Edison Jazz en Edison Klassiek, waarvan nu de genomineerden bekend zijn.

Edison Klassiek 2021

De jury bestaat in 2021 uit Wim Vos, Robin de Bruijn, Masa Spaan, Mirjam Wijzenbeek, Peter van der Lint, Joris Heynen en meestemmend voorzitter Mischa Spel. De Edison Klassiek omvat de volgende negen categorieën: het debuut, de solist (instrumentaal), de solist (vocaal), de opera, het koor, kamermuziek, het orkest, neoklassiek, het document. Hieronder vindt u per categorie de drie genomineerden en bijbehorende jurymotivatie.

Het debuut

• Catriona Morison, Malcolm Martineau (Grieg/Brahms/e.a. – The dark night has vanished) – Linn Records/Outhere Benelux
Catriona Morison, een beloftevolle mezzo van de buitencategorie, heeft haar fijne debuutalbum opgetuigd rond liederen van de onbekende negentiende-eeuwse componiste Josephine Lang. Onthoud beide namen!
• Katharine Dain, Sam Armstrong (Saariaho/Dutilleux/e.a. – Regards sur l’Infini) – Mountain Records/[Integral] Music
Een debuutplaat die insloeg als een bom. Katharine Dain en Sam Armstrong bouwden rondom Messiaens liedcyclus ‘Poèmes pour Mi’, dat precies in het centrum van het album staat, een recital van ongekende schoonheid. Met totaal onbekende liederen van Claire Delbos, Messiaens eerste echtgenote.
• Théotime Langlois de Swarte & Thomas Dunford (Purcell/Matteis/Eccles – The Mad Lover) – Harmonia mundi/[Integral] Music
Zó klinkt verliefdheid: verleidelijk en virtuoos, sensueel en sexy, maar ook grillig en melancholisch. Violist Théotime Langlois de Swarte overrompelt op zijn heerlijk dromerige eersteling.

De solist – instrumentaal

• Augustin Hadelich, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Jakub Hruša (Dvořák/Suk/Janáček – Bohemian Tales) – Warner Classics/Warner Music
Rasverteller/violist Augustin Hadelich speelt met een ongekend heldere maar altijd warme klank; razend knap. Begeleid door het symfonieorkest van de Beierse omroep en pianist Charles Owen is deze Boheemse verhalenbundel werkelijk sprookjesachtig.
• Daniil Trifonov, Mariinsky Orchestra, Valery Gergiev (Scriabin/Stravinsky/Prokofiev – Silver Age) –Deutsche Grammophon/Universal Music
Met deze meesterlijke dubbel-cd brengt pianist Daniil Trifonov een indrukwekkende ode aan de Russische muziek. De contrastrijke samenstelling van solowerken en pianoconcerten begeleid door het Mariinski Orkest met dirigent Valery Gergiev, dwingt tot luisteren op het puntje van je stoel.
• Patricia Kopatchinskaja, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (Vivaldi – What’s Next Vivaldi?) –ALPHA Classics/Outhere Benelux
Patricia Kopatchinskaja is een topvioliste die zich niet beperkt tot mooi spelen. Deze opname, samen met het weergaloze Il Giardino Armonico onder leiding van Giovanni Antonini, laat zich beluisteren als een concertregistratie waar je bij had willen zijn.

De solist – vocaal

• Christiane Karg, Malcolm Martineau (Mahler – Erinnerung) – harmonia mundi/[Integral] Music
De prachtstem van sopraan Christiane Karg wordt op haar fraai samengestelde Mahler-plaat niet alleen gloedvol begeleid door pianist Malcolm Martineau, maar óók door de componist zelf (middels een pianorol).
• Georg Nigl, Olga Pashchenko (Beethoven/Schubert/Rihm – Vanitas) – ALPHA Classics/Outhere Benelux
Bezwerend, doordacht en uiterst intiem is dit recital van bariton Georg Nigl en pianiste Olga Pashchenko, waarop Beethoven en Schubert wonderwel worden gekoppeld aan Wolfgang Rihm.
• Lise Davidsen, London Philharmonic Orchestra, Sir Mark Elder (Beethoven/Wagner/Verdi) – Decca Classics/Universal Music
Dat superzangtalent Lise Davidsen en componist Wagner een match made in heaven zijn, wisten we al van haar debuutalbum. Op deze imponerende opvolger laat de sopraan horen tot nog veel méér in staat te zijn. Groot en groots.

De opera

• Collegium 1704, Václav Luks (Rameau – Les Boréades) – Château de Versailles/Outhere Benelux
Na de herontdekking door John Eliot Gardiner in de jaren tachtig bleef het op cd stil rond Rameau’s ‘Les Boréades’. Totdat de enthousiaste Tsjechen van Collegium 1704 ermee gingen toeren en er deze live-opname in Versailles van maakten. Topmuziek in een topuitvoering.
• Dutch National Opera, Amsterdam Sinfonietta, Geoffrey Paterson (Jeths – Ritratto) – Challenge Classics/New Arts International
Met melodieuze muziek, een slim libretto en een stel uitstekende zangers was deze nieuwe opera van Willem Jeths, hoewel twee keer slachtoffer van de pandemie, een groot succes. Gelukkig is deze opname er om dat te bewijzen.
• Les Siècles / accentus, François-Xavier Roth (Saint-Saëns – Le Timbre d’argent) – Bru Zane/Outhere Benelux
Mooi op tijd voor het Saint-Saëns-jaar werd deze totaal onbekende opera van hem opgegraven uit de archieven door de mensen van Bru Zane. Goed idee om dirigent Roth en zijn orkest Les Siècles voor het prachtige fundament te laten zorgen. Een ontdekking met uitstekende zangers.

Het koor

• Cappella Amsterdam, Daniel Reuss (Rihm/de Wert – In Umbra Mortis) – Pentatone Music
Wat een fantastisch idee om muziek van de 16de-eeuwse polyfonist Giaches de Wert te koppelen aan muziek van de 21ste-eeuwse modernist Wolfgang Rihm. Noten waar 400 jaar tussen ligt, maar die zich hier als vanzelf in elkaar verstrengelen. Wederom een voltreffer van Cappella Amsterdam.
• Latvian Radio Choir, Sigvards Klava (Bruckner – Latin Motets) – Ondine/Outhere Benelux
Dit is koorzang op het allerhoogste niveau. Met precies de juiste nagalm en een intonatie om jaloers op te worden, klinken deze motetten van Bruckner als onovertrefbaar. Dat ze in Letland konden zingen, wisten we al, maar dit album is er een om heel stil van te worden.
• Pygmalion, Raphaël Pichon (Bach – Motets) – Harmonia mundi/[Integral] Music
Bach op z’n Frans. Een heerlijke uitvoering, licht van toets van zijn overbekende motetten door Pygmalion onder leiding van hun oprichter Raphaël Pichon. Slanke toonvoering, een perfecte intonatie en virtuoos uitgevoerde fuga’s.

Kamermuziek

• Busch Trio (Schubert – Trio Opus 100, Sonatensatz & Notturno) – ALPHA Classics/Outhere Benelux
Het Busch Trio excelleert op dit opvallende Schubert-album. Zeer fraaie, gedetailleerde opname, fenomenaal ensemblespel en een duidelijk klankideaal zijn de belangrijkste troeven van deze uitgave.
• Natalia Prishepenko & Dina Ugorskaja (Prokofiev/Shostakovich – Violin Sonatas) – AVI/New Arts International
Op deze opname waait de wind voortdurend langs de grafzerken, zoals Prokofjev de sfeer van zijn werk ooit aan violist David Oistrakh beschreef. Huiveringwekkend en met immens begrip spelen deze twee Russische musici het werk van hun landgenoten.
• Quatuor Arod (Schubert – Death and the Maiden) – Erato/Warner Music
Vanaf het eerste akkoord trekt het Quatuor Arod de luisteraar de muziek in met een technisch perfecte en muzikaal bezielde uitvoering van Schuberts meesterwerk Der Tod und das Mädchen. Alle mogelijkheden tot expressie worden tot aan de grens benut.

Het orkest

• MusicAeterna, Teodor Currentzis (Beethoven – Symphony No. 7 in A Major, Op. 92) – Sony Classical/ Sony Music
Duivelse schoonheid en adembenemende klanken waarvan je niet wist dat ze bestonden: dirgent Teodor Currentzis en zijn MusicAeterna jagen je de stuipen op het lijf in deze openbarende luisterervaring.
• Sandrine Piau, Il Giardino Armonico, Giovanni Antonini (Haydn – Haydn 2032: No. 9 L’Addio) – ALPHA Classics/Outhere Benlux
Het spelplezier spat er vanaf en het niveau is ongekend hoog: Giovanni Antonini en Il Giardino Armonico tonen eens te meer het uitzinnige luisterfeest dat Haydn vandaag de dag nog altijd teweeg kan brengen.
• The Philadelphia Orchestra, Yannick Nézet-Séguin (Rachmaninoff – Symphony No. 1 & Symphonic Dances) – Deutsche Grammophon/Universal Music
Yannick Nézet-Séguin zet de Rachmaninov-erfenis van zijn orkest op geheel eigen wijze voort en leidt het Philadelphia Orchestra in een bezield maar emotioneel gedoseerd spel van grootse én kleine gebaren.

Neoklassiek

• Bertrand Chamayou (Lyapunov/Bonis/e.a. – GoodNight!) – Erato/Warner Music
In slaap vallen met ‘GoodNight!’ is zonde, want Bertrand Chamayou neemt je mee op een reis met een prachtig en dromerig programma dat een eerbetoon is aan de het schemergebied tussen waak en slaap.
• Tigran Mansurian, Kim Kashkashian, Movses Pogossian, e.a. (Mansurian – Con anima) – ECM Records/Outhere Benelux
Sterke greep uit een veel groter oeuvre, waarin de krachtige kamermuziek van Tigran Mansurian zich manifesteert als eigentijds én tijdloos.
• ART’uur: Wim Van Hasselt en Koen Plaetinck (Henderickx/Wohl/ e.a. – Imaginary Mirror) – Channel Classics Records
Wim Van Hasselt en Koen Plaetinck hebben samen met een waanzinnige line-up aan componisten een universum gecreëerd, waarin grenzen vervagen en nieuwe klankwerelden worden verkend.

Het document

• Christoph Prégardien, Michael Gees, Andreas Staier (Schubert – Song Cycles) – Challenge Classics/ New Arts International
Perfecte samenwerking tussen zang en (forte)piano, vlekkeloze techniek en een interpretatie wars van vals sentiment maken deze uitgave tot een intense luisterervaring.
• Sir John Barbirolli (Elgar/Delius/e.a. – Sir John Barbirolli – The Complete Warner Recordings) –Warner Classics/Warner Music
Hulde voor de research die aan dit project vooraf is gegaan. Veel verrassende opnames (Sibelius!) van deze in Nederland wellicht wat onderschatte topdirigent.
• Südwestfunk-Orchester Baden-Baden, Hans Rosbaud (Mahler – Hans Rosbaud conducts Mahler) –SWR Classic/Outhere Benelux
Wat een cadeau is deze uitgave! Niet alleen omdat de opnames van Hans Rosbaud ons een frisse blik op Mahler’s muziek bieden, maar ook omdat we weer kennis mogen maken met een dirigent die wars van uiterlijk vertoon een warm pleitbezorger was voor de componisten van zijn tijd.

Geheugen even opfrissen? Lees hier over de Edison Klassiek 2020.

5/5 - (1 stemmen)
Facebook
Twitter

Laatste artikelen