HÄNDEL

Recensie HÄNDEL – Handel Arias

HÄNDEL
Handel Arias
Christophe Dumaux (countertenor), FestspielOrchester Göttingen o.l.v. Laurence Cummings
Accent ACC 26413 • DDD-69’
Waardering: 9

Christophe Dumaux is hier op de toppen van zijn kunnen. Dit is een live-opname van een recital tijdens de Göttingse Händel Festspiele in 2019, en het programma concentreert zich vooral op een aantal aria’s waarin Georg Friedrich Händel het barokke stramien van dynamisch recitatief en statische aria openbreekt: het verhaal ontspint zich óók in de aria’s. Een voorbeeld daarvan is ‘Aure, deh, per pietà’, waarin Giulio Cesare in een buitengewone mix van aria- en accompagnatostijl de goden smeekt om kracht. En ook Orlando’s waanzinsscène ‘Ah! stigie larve… Vaghe pupille’ is allesbehalve statisch: de verliefde ridder zinkt steeds verder in zijn wanhoop, door Händel geschraagd met onheilspellende akkoorden en een uit de bocht vliegend accelerando. Dumaux bewijst zijn gedegen talent voor het portretteren van uiteenlopende karakters en emoties, van het ontroerende ‘Dove sei, amato bene?’ uit Rodelinda tot aan Orlando’s heroïsche ‘Fammi combattere’ met zijn uitdagende coloraturen. Technisch valt er hier en daar wat op af te dingen – de hoge noten klinken soms een beetje hol – maar qua voordracht en articulatie klopt het als een bus. Dumaux zingt het einde van de aria ‘Già l’ebro mio ciglio’ zo prachtig verstild dat hij zelfs de meest terloopse luisteraar even bij de kladden grijpt.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen