SCARLATTI

Recensie SCARLATTI, HÄNDEL, HAYDN – Arianna

SCARLATTI, HÄNDEL, HAYDN
Arianna
Kate Lindsey (mezzosopraan), Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen
ALPHA 576 • DDD-72’
Waardering: 8

Het lot van Ariadne door Theseus op Naxos achtergelaten heeft heel wat dichters en componisten geïnspireerd. De Amerikaanse mezzo­sopraan Kate Lindsey en de Britse dirigent Jonathan Cohen kozen drie cantates die de mythe van Ariadne evoceren. Alessandro Scarlatti’s ‘Ebra d’amor fuggia’ geeft een samenvatting van het verhaal door een anonieme dichter, afwisselend door de componist in aria’s en recitatieven verteld. Georg Friedrich Händel biedt een lange klacht van een in de steek gelaten minnaar en geeft een belangrijke rol aan de hobo in deze cantate waarvan een deel later in zijn opera Agrippina werd gerecycleerd. Joseph Haydns Arianna a Naxos heeft vier delen, twee recitatieven en twee aria’s waarin de verlaten geliefde zich langzamerhand realiseert dat ze werd achtergelaten en alleen in de dood vrede zal vinden. Met haar soepele, expressieve mezzosopraan uit Kate Lindsey telkens de wisselende gevoelens van Ariadne, verliefd, gelukkig, bedrogen, ongelovig, wraaklustig, berustend, of verlangend naar de dood. Ze wordt daarbij goed ondersteund door de musici van Arcangelo geïnspireerd door hun dirigent Jonathan Cohen. Samen roepen ze telkens de juiste atmosfeer op, identiek maar toch verschillend. De duidelijke woordprojectie en de stemkleuring van Kate Lindsey is daarbij erg belangrijk.
Erna Metdepenninghen

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen