HAYDN

Recensie HAYDN, MOZART, BEETHOVEN – Piano Sonatas

HAYDN, MOZART, BEETHOVEN
Piano Sonatas
Walewein Witten (fortepiano)
Resonus RES10242 • DDD-71’
Waardering: 8

Zoek de overeenkomsten en de verschillen in pianosonates van de drie pijlers onder de Klassieke Weense School: Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart en Ludwig van Beethoven. Van een Haydn op de top van zijn kunnen in 1794, van een Mozart in een uitzonderlijk geïnspireerd jaar 1788, en van een Beethoven die een nieuwe richting inslaat rond 1802. Zoals dat gaat bij uitzonderlijk geniale componisten: de verschillen zijn groter dan de overeenkomsten, het zijn drie verschillende werelden. Wat hen verbindt is de klassieke ‘stamtaal’ en het type piano waar zij voor schreven, de Weense fortepiano, hier een kopie van een instrument van Walter uit 1805, gebouwd door Gerard Tuinman (Utrecht, 2003). Hierop komen de sonates prachtig tot klinken. Het spel van Walewein Witten, een Nederlandse pianist met Berlijn als thuisbasis, is zorgvuldig, beheerst, metrisch strak, soms alsof de metronoom mee tikt. Iets meer souplesse was nog mooier geweest. Daartegenover staan een heldere articulatie en fraai afgewerkte details. Mooie voorbeelden van zijn spel bieden het Adagio van de Haydn-sonate, het motorisch gedreven slotdeel van Beethovens ‘Tempest’-sonate en hoe hij het Andante van de Mozart-sonate speelt alsof Mozart ter plekke aan het improviseren is.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen