HINDEMITH

Recensie HINDEMITH – Sonatas for…

HINDEMITH
Sonatas for…
Alexander Melnikov (piano), Isabelle Faust (violin), Jeroen Berwaerts (trumpet), Teunis van der Zwart (althoorn), Gérard Costes (trombone)
Hamonia Mundi HMC 905271 • DDD-71’
Uitvoering **** | Registratie ****

De titel geeft het al aan: Sonatas for… van alles en nog wat. Hindemith schreef meer dan 30 sonates voor de meest diverse instrumenten uit het orkest, die hijzelf ook kon bespelen. Het programma voorziet hier in de sonates, geschreven tussen 1935 en 1948; de tijd dat Hindemith nazi-Duitsland verliet voor de VS. Meest opvallend is wellicht de sonate voor althoorn en piano. Hier opent het laatste deel met een gedicht van Hindemith zelf, voordragen door de uitvoerenden. Jammer is alleen dat goed te horen is, dat de musici geen Duitsers zijn. De Cellosonate uit 1943 heeft een indrukwekkend laatste deel: een groots Passacaglia. Ook de vioolsonate uit 1935 door Isabella Faust is adembenemend mooi gespeeld. Voor de trompetsonate hebben we ter vergelijk Tine Thing Helseth die het al opnam met Kathryn Stott, voor EMI Classics. Jeroen Berwaerts echter neemt het laatste deel met de treurmars op het koraal ‘Alle Menschen müssen sterben’ bijna een minuut langzamer dan Helseth. Dit is uiteraard een ander programma dan dat van EMI. Deze werken hebben zover ik kan zien geen opusnummers. Hopelijk zet deze gewaagde opname het kamerwerk van Hindemith weer op de kaart. Het hoesje is prachtig: Torso van Malevich.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen