J.S. BACH

Recensie J.S. BACH – Concertos for Two Harpsichords

J.S. BACH
Concertos for Two Harpsichords
Olivier Fortin, Emmanuel Frankenberg (klavecimbel), Ensemble Masques
ALPHA 572 • DDD-60’
Waardering: 9

Van Johann Sebastian Bachs drie Concerten voor twee klavecimbels, BWV 1060-1062 is vermoedelijk alleen BWV 1061 een oorspronkelijke compositie voor twee klavieren, als duo geschreven. Later is aan beide hoekdelen op slechts een aantal fundamentele punten begeleiding met strijkinstrumenten toegevoegd. De andere twee concerten zijn bewerkingen van Bachs hand: BWV 1060 waarschijnlijk naar een verloren gegaan soloconcert; BWV 1062 is een transcriptie van het Concert voor twee violen (BWV 1043). Klavecinisten Olivier Fortin en Emmanuel Frankenberg spelen op kopieën van achttiende-eeuwse klavecimbels. Het begeleidende Ensemble Masques is maar klein: twee violen, altviool, cello en bas. Meer blijkt echt niet nodig, strijkinstrumenten en klavecimbels zijn prima met elkaar in balans. Als afsluiting volgt Bachs grootse Preludium en Fuga in Es groot, BWV 552, oorspronkelijk voor orgel. De negentiende-eeuwse Bach-renaissance bracht onder andere vele transcripties van orgelwerken voor vooral piano (solo) voort. In het licht van de bewerkte concerten past dit arrangement voor twee klavieren uitstekend in het programma. Helaas is niet vermeld van wie de hier uitgevoerde bewerking is. Onder de handen van Fortin en Frankenberg horen we een frisse, glasheldere interpretatie. Het is weer eens wat anders, al mis ik op het klavecimbel toch de langer aangehouden noten en het ronken in de lagere registers die zo bij het orgel horen.
Frank Hougee

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen