LULLY

Recensie LULLY – Armide 1778

LULLY
Armide 1778
Véronique Gens (Armide), Reinoud Van Mechelen (Renaud), Tassis Christoyannis (Hidraot, La Haine) e.a., Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet
Alpha Classics ALPHA 973 • DDD-138’ (2 cd’s)

Zelfs als het jaartal op de cover nog geen wenkbrauwen heeft doen fronsen, merkt u direct bij de openingsmaten van de ouverture: dit is Lully’s Armide zoals u ’m nog nooit hebt gehoord. En dat klopt, want op deze dubbel-cd, uitgegeven in boekvorm, klinkt namelijk een grondige revisie van Lully’s meesterwerk die tot voor kort onuitgevoerd lag te verstoffen in de Bibliothèque Nationale de France. De bewerking is van componist Louis-Joseph Francœur en gedateerd 1778; een kleine eeuw na Lully’s première. Tegen een achtergrond van roerigheden in de Franse opera – traditie versus vernieuwing – werd Francœur geëngageerd om de oorspronkelijke muziek van Jean-Baptiste Lully om te katten tot iets dat beter aansloot bij de stijl van die tijd. Toen het project bijna af was, op de laatste drie scènes van de slotakte na, bleef het echter onvoltooid op de plank liggen. Jammer, want het resultaat is absoluut spectaculair. Het is alsof je luistert naar het genie van Lully met invloeden van Gluck en een weifelende knipoog naar de naderende romantiek. In de versie van Francœur (nu voltooid door het Centre de Musique Baroque de Versailles) zijn de vocale partijen van Lully grotendeels intact gelaten maar voorzien van een compleet hergecomponeerde begeleiding. Het klavecimbel is verdwenen uit de recitatieven, die volledig worden ondersteund door het orkest dat versterkt is met hoorns, trompetten en klarinetten. Voor de solisten moet het een fascinerende ervaring zijn om deze opera te zingen: de melodieën zijn bekend maar alles eromheen volstrekt nieuw. Bevrijd van het oudemuziekstramien durven ze hun registers flink open te gooien – alsof je Berlioz zingt, zegt titelrolvertolker Véronique Gens. Onder de cast bevinden zich eigenlijk uitsluitend sterke zangers, in het bijzonder de fantastische bariton Tassis Christoyannis als La Haine. Tel daarbij op het vermetele spel en koorwerk van Le Concert Spirituel en bekroning met een Luister-10 is volstrekt gerechtvaardigd.