ROSSINI

Recensie ROSSINI – Le nozze di Teti e di Peleo

ROSSINI
Le nozze di Teti e di Peleo
Joshua Stewart (Giove), Leonor Bonilla (Cerere), Eleonora Belocci (Teti), Mert Süngü (Peleo), Górecki Chamber Choir Kraków, Virtuosi Brunensis o.l.v. Pietro Rizzo
Naxos 8.574282 • DDD-58’
Waardering: 5

Gioacchino Rossini was hoorbaar verveeld met dit bruiloftsopdrachtje en schudde er alle denkbare clichés uit die hij in zijn mouw had zitten. Met een flinke partij voor de eerste tenor en nog ander effecterig vuurwerk. Een Juan Diego Florez en Olga Peretyatko (ze zingt Cerere’s coloratuuraria op YouTube) zouden daar vervolgens grandioos mee uitpakken, maar hier wordt matig gezongen en gespeeld. Tenor Mert Süngü heeft veel vibrato, weinig benul van stijl of tekst (hij leest zijn openingsaria bijvoorbeeld zo’n beetje op). In het duet spitste ik toch even mijn oren: verhip, Süngü zingt daar met het timbre en van Pavarotti! Met een iets toonvaster geluid, een geïnspireerd opnameteam, vijf extra opnamedagen en mezelf als ensemblecoach zou dat fascinerend kunnen zijn. Ik moest drie keer corrigeren voor ik ‘Virtuosi Brunensis’ correct spelde. Ze spelen de noten, maar er zijn inmiddels computers die dit niveau ook halen. Zouden ze de muziek langer dan 48 uur van tevoren onder ogen hebben gehad? Ik betwijfel het. Wat heeft het in ’s hemelsnaam voor zin dit op deze manier op te nemen? Eleonora Belocci doet haar best als Teti, maar het is geen eerste sopraan. Joshua Stuart zingt als Giove met de spreekwoordelijke hete aardappel in zijn keel. Bonilla vecht voor wat ze waard is in de grote coloratuuraria. Ik voel mij oprecht bezwaard, dit te moeten schrijven. Die mensen doen heus hun best, maar worden hier boven hun krachten of met te weinig voorbereiding ingezet. En dat nog wel op het Rossini Festival Wildbad. Live en in een jong talent-setting, zelfs in deze bezetting, kan ik me zoiets daar overigens prima voorstellen. Dan heb je de sfeer en de enscenering erbij en zo vaak kun je Le nozze di Teti e di Peleo niet geënsceneerd zien. Maar waarom je dat op cd uitbrengt terwijl er al diverse betere opnamen van het werkje zijn, dat vind ik moeilijk te begrijpen.
René Seghers

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen