MARAIS

Recensie MARAIS, DESTOUCHES, HÄNDEL – Sémélé

MARAIS, DESTOUCHES, HÄNDEL
Sémélé
Chantal Santon Jeffrey (sopraan), Mélodie Ruvio (alt), Les Ombres o.l.v. Margaux Blanchard en Sylvain Sartre
Mirare MIR 260 • DDD-78’
Uitvoering ** | Registratie ****

De grootste teleurstelling van dit album is het concept. Bij een thema verwacht je diepgang, geen los zand. Dit album heet Sémélé en heeft als kernwoorden ‘ambitie’ en ‘wraak’, doelend op de ambitie van Sémélé, die per se Zeus in zijn goddelijke gedaante wilde zien en de wraak die Hera op haar en haar overspelige echtgenoot nam. Vervolgens komen drie stukken (Händels opera, Marin Marais’ Sémélé en de religieuze cantate van André Cardinal Destouches) aan bod die inderdaad over Sémélé gaan. Maar ook een duet uit Händels Theodora, zijn cantate Tra le fiamme over Icarus en een Concerto grosso van Händel. Jammer, want zo gaat het thema niet leven. Met Les Ombres is niets mis. De kleuren in het ensemble zijn mooi, het spel is redelijk strak en transparant en er wordt moeiteloos geswitched tussen de verschillende stukken. De zangeressen zijn niet slecht, maar in lastige passages wordt het hen soms te veel en valt een mooie afwerking weg. Nog een minpuntje: de teksten in het boekje worden alleen in het Frans vertaald.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen