Première voor Miriam Overlach tijdens Gaudeamus 2018
Miriam Overlach presenteert nieuw harpstuk van Johannes Kreidler tijdens Gaudeamus 2018.

Moderne harpmuziek Miriam Overlach in Utrecht

De gelauwerde Duitse harpiste Miriam Overlach geeft zondag 9 september in Theater Kikker in Utrecht een soloconcert met het premièrestuk Doppelgänger van haar jonge landgenoot, componist Johannes Kreidler. Overlach is veelgevraagd vertolkster van hedendaagse muziek en treedt regelmatig op als gast in het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Duitse kamerorkest Ensemble Modern.

Laveren tussen klassiek en hedendaags

De harpiste laveert moeiteloos tussen klassieke en moderne harpmuziek. Tijdens haar recital in Utrecht brengt ze vijf werken waarin vele facetten van de harp aan bod komen. De deels elektronische klanken worden verdubbeld, uitvergroot en geschaduwd door samples en video. Als kersverse professor harp van het Koninklijk Conservatorium Antwerpen treedt Overlach op in het kader van de Gaudeamus Muziekweek, die van 5 tot en met 9 september in de domstad zal worden gehouden.

Miriam Overlach won tal van muziekwedstrijden, zoals het Vriendenkransconcours, Deutscher Musikwettbewerb en Nederlandse harpconcoursen met Ensemble Lumaka. Ze staat te boek als muzikale duizendpoot, die graag haar eigen projecten bedenkt en steeds zoekt naar uitdagende samenwerkingen met andere musici, componisten en theatermakers. Sinds een aantal jaren vraagt Overlach componisten om de mogelijkheden van de harp verder te onderzoeken en het repertoire te verrijken. Zo schreven Bart de Vrees, Wilbert Bulsink en Ruud Roelofsen voor haar, zowel solo als elektronisch. Enkele van die stukken komen aan bod tijdens haar concert in Utrecht.

Pers roemt Miriam Overlachs experimenteerdrift

Het solorecital van Miriam Overlach tijdens het Gaudeamus-programma volgt op de succesvolle première van het door Wilbert Bulsink geschreven harpconcert Spelingen afgelopen mei. NRC roemde Overlachs experimenteerdrift. “Met behulp van ongewone hulpmiddelen als schuursponsjes en dempdoek liet Bulsink de solerende harp soms klinken als een basfluit, dan weer als marimba of viool met open snaren.”
De Volkskrant schreef het volgende over Overlachs metamorfose van de harpklank: “Staand achter haar instrument trok ze met verticale bewegingen krachtig een spons over een snaar, in telkens complexere ritmen, pingpongend met de blazers van het Orkest van het Oosten.”

Facebook
Twitter

Laatste artikelen