MOZART

Recensie MOZART – Piano Concerto No. 20 K 466 – Sonatas K 281 & K 332

MOZART
Piano Concerto No. 20 K 466 – Sonatas K 281 & K 332
Seong-Jin Cho (piano), Chamber Orchestra of Europe o.l.v. Yannick Nézet-Séguin
Deutsche Grammophon 4835522 • DDD-64’
Waardering: 9

Met zijn eerste in mineur geschreven pianoconcert, het Pianoconcert in d klein, KV 466, sloot Wolfgang Amadeus Mozart aan bij de persoonlijke dramatiek van Carl Philipp Emanuel Bach. Mozarts vader Leopold kwam op bezoek in Wenen, dezelfde dag dat zoonlief zijn nieuwste pianoconcert speelde. In het eerste deel horen we al een aankondiging van Don Giovanni. Ook heeft de lieflijke romance een zeer bewogen middendeel. De finale klinkt voor die tijd buitengewoon hartstochtelijk en stuwend, hoewel het in majeur eindigt. Beethoven speelde in Wenen dit concert als uitvoerende en schreef ook cadensen voor dit werk. De Sonate in F groot, KV 332 valt op door de contrasten in de hoekdelen, zowel dynamisch als thematisch en in het langzame deel horen we een fascinerend spel tussen majeur en mineur. De Koreaanse pianist Seong-Jin Cho – die in het concert de Beethoven-cadensen gebruikt – heeft veel oog en gevoel voor Mozarts geniale invallen en bijzondere dramatiek. Cho bouwt de spanning mooi op en ontlaadt weer op het juiste moment. Een aardige opvuller is de Sonate in Bes groot, KV 281 dat bij een zestal sonates (278-284) hoort. Het Chamber Orchestra of Europe onder Nézet-Séguin leverde ook al een schitterend Prokofjev-programma af. Nu dus dit indrukwekkende Mozart-programma. Zeker, er is veel concurrentie. Maar Seong-Jin Cho houdt zich met gemak staande.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen