MOZART

Recensie MOZART – Pianoconcerten nr. 20 in d, KV466 – nr. 21 in C, KV467

MOZART
Pianoconcerten nr. 20 in d, KV466 – nr. 21 in C, KV467
Cristofori o.l.v. Arthur Schoonderwoerd (fortepiano)
Accent ACC 24265 • DDD-57’
Het verschil tussen de solo- en tuttidelen in Mozarts pianoconcerten kun je gladstijken door het aantal strijkers op te voeren. Dat heeft de in Parijs wonende, Nederlandse fortepianist Arthur Schoonderwoerd doelbewust niet gedaan. Volgens de 18e-eeuwse uitvoeringspraktijk van instrumentale soloconcerten, kiest hij voor een enkelvoudige strijkersbegeleiding en reserveert hij de grotere bezetting – met blazers en pauken – voor de tutti-passages. Dat zorgt voor dramatische contrasten terwijl de solopassages als kamermuziek klinken. Schoonderwoerd heeft ook het mechaniek van zijn fortepiano, een vijfoctaafs Walter-kopie van Tuynman & Poletti, terug laten brengen tot het oorspronkelijke concept van 1782: de houten hamerkopjes zijn niet met leer bekleed waardoor het instrument aan volume wint en met zijn heldere timbre zelfs in de tuttidelen voortreffelijk hoorbaar blijft. In de zachte, langzame delen zorgt het moderator-register – een strook stof tussen hamers en snaren – alsnog voor het effect van de met leer beklede hamerkoppen die pas in de later stadium, na de Franse Revolutie, de norm zouden worden. Door de piano- en orkestklank te ‘resetten’, is de individualiteit van de partijen versterkt en de klank scherper geprofileerd. Deze verfrissende visie heeft twee ongelooflijk spannende concerten opgeleverd en het is te hopen dat Arthur Schoonderwoerd en het voortreffelijke Cristofori nog meer Mozartconcerten in petto hebben. Voor deze cd-opname krijgen ze in elk geval een 10!

Marijke Schouten

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen