CD 16_726

Recensie ABRAHAMSEN – 10 Preludes – Six Pieces

ABRAHAMSEN
10 Preludes – Six Pieces
Ensemble Midtvest
Dacapo 8.226091 • DDD-49’

Het Ensemble MidtVest resideert in Herning, precies middenin het vasteland van Denemarken. Daar exploiteert het zijn eigen concertzaal in het plaatselijke Museum voor Moderne Kunst, HEART. Het ensemble wordt ondersteund door de Deense regering, vier plaatselijke gemeenten en lokale sponsors. MidtVest bestaat uit een strijkkwartet, een blaaskwintet en een pianist. Daarmee kun je zo’n beetje alle kamermuziek bestrijken. De leden zijn niet alleen in dit ensemble actief, maar bekleden ook posities bij orkesten en conservatoria. Componist Hans Abrahamsen is al even Deens en geniet sinds kort internationale belangstelling door zijn liederencyclus Let me tell you – dankzij sopraan Barbara Hannigan. Hier maken we niet alleen kennis met de componist Abrahamsen, ook de ‘arrangeur’ komt aan bod. De drie Gymnopedies van Satie werden omgeschreven voor hobo en strijkkwartet, en de twee Fantasy Pieces van Carl Nielsen naar hobo en strijktrio. Abrahamsens Eerste strijkkwartet, bestaande uit tien preludes, is al twee keer eerder opgenomen, maar met de Zes stukken voor hoorntrio maken we hier voor het eerst kennis. Vijftig minuten was voor een elpee in lang vervlogen tijden een prima score, maar is vandaag voor een cd aan de zuinige kant. Niet getreurd. Dit is een boeiende kennismaking met de ‘andere kant’ van Abrahamsen.