Recensie ARTYOMOV – Symfonie Gentle Emanation, Tristia II

ARTYOMOV
Symfonie Gentle Emanation, Tristia II
Philip Kopachevsky (piano), Mikhail Philippov (spreker), Russian National Orchestra o.l.v. Teodor Currentzis (symfonie) en Vladimir Ponkin (Tristia)
Divine Art dda 25144 • DDD-72’
Luister 722 – Maart 2017

Met een schrikbarend luide klap gevolgd door onheilspellend stille seconden mistige strijkersklanken opent de symfonie Gentle Emanation van Artyomov. Dit is geen ‘cd voor in de auto’. Je moet er echt voor gaan zitten, je aandacht focussen en je laten meevoeren door het verhaal dat deze symfonie vertelt in 28 aaneengesloten episoden. Vyacheslav Artyomov (Moskou, 1940) studeerde compositie aan het Tsjaikovski Conservatorium. In de jaren 1960, tijdens de de ‘dooi’ van het Sovjetregime, ontdekte hij de componisten die hem het meest zouden beïnvloeden: Prokofjev, Stockhausen, Messiaen en Berio, maar vooral Honneger en Varèse. Verder werd hij geïnspireerd door Russische en Oosterse volksmuziek. Gentle Emanation is het derde deel van de tetralogie Symphony of the Way. Die ging in 1991 in première onder leiding van Rostropovich, aan wie deze cd is opgedragen. Het tweede werk, Tristia II, is een fantasie voor piano, orkest en spreekstem, met teksten van de grote Russische schrijver Nikolaj Gogol. Artyomovs muziek is filmisch, dynamisch en rijk aan contrast. Het Russisch Nationaal Orkest geeft een nauwgezette en sfeervolle uitvoering van deze twee complexe partituren. Acteur Mikhail Philippov draagt de Russische tekst van Gogol prachtig voor. Jammer dat er geen vertaling in het cd-boekje staat.