CD 02_726

Recensie BEETHOVEN – Appassionata, Les Adieux, Waldstein

BEETHOVEN
Appassionata, Les Adieux, Waldstein
Olga Pashchenko (fortepiano)
ALPHA 365 • DDD-70’
Waardering: 10
Luister 726 – September/Oktober 2017

Olga Pashchenko overrompelde iedereen die haar hoorde met haar eerdere Beethoven-cd met onder andere de ‘Eroica’-variaties (ALPHA 201). Nu worden we verrast met een gulle greep uit Beethovens Sonates, De ‘Appassionata’, ‘Les Adieux’ en de ‘Waldstein’. De opname werd gemaakt in het Beethovenhuis in Bonn, op een Conrad Graf instrument (Wenen, 1824), afgeregeld door de Nederlandse specialist Edwin Beunk. De kleurrijkdom en de veelheid aan nuances die Olga Pashchenko aan het instrument weet te ontlokken is verbluffend. Temperamentvol is haar spel, ze kan stevig uitpakken – slot ‘Appassionata’! – maar ze kan ook schilderen in halftonen – hoor alle middendelen en het begin van het Rondo, Allegretto Moderato van de ‘Waldstein’-sonate. Fantasievol is haar spel ook, ze weet verrassende accenten te leggen en de luisteraar attent te maken op lijnen die je in andere uitvoeringen ontgaan. Ze is minder ‘hecht’ in zaken van ritme en tempo dan Ronald Brautigam op zijn BIS-cd’s, Olga Pashchenko heeft haar eigen, meer romantische expressiviteit. Het is heel aantrekkelijk om deze sonates onder haar handen opnieuw te beleven. De leerling van Alexei Lubimov en Richard Egarr is tot de meesterstatus gegroeid, ook in het dagelijks leven; ze is sinds begin september docent Fortepiano aan het Conservatorium van Amsterdam.
Hans Quant

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen