Recensie BEETHOVEN – Complete pianoconcerten

BEETHOVEN
Complete pianoconcerten
Hannes Minnaar (piano), Orkest van het Oosten o.l.v. Jan Willem de Vriend
Challenge Classics CC72763 • SACD-2.50’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Hoe zit het eigenlijk met Beethoven en de Nederlandse concertpianisten? Hannes Minnaar (1984) is pas de derde pianist in de vaderlandse muziekhistorie die hier een integrale opname van Beethovens Pianoconcerten presenteert. Alleen Cor de Groot (1914-1993) en Ronald Brautigam (1954) gingen hem daarin voor. De cd’s kwamen afzonderlijk tot stand en zijn in LUISTER lovend besproken. In juni 2015 gaf Carine Alders een tien voor de uitvoering van de beide eerste concerten, maar had wat bedenkingen bij de opname. Hans Quant gaf in april 2016 een waardering van een tien voor het Vierde en het Vijfde concert. Nu verschijnt een box met de complete concerten, waarbij het Derde concert in zijn eentje op een cd van 35 minuten staat. Beetje zonde van de ruimte, maar onvermijdelijk wanneer men zich wil beperken tot de concerten. De meerwaarde van deze integrale ligt in de hechte samenwerking tussen dirigent en pianist. Het orkest speelt niet in zijn geheel op historische instrumenten zoals Carine suggereerde, alleen de koperblazers doen dat. De strijkers spelen wel consequent zonder vibrato. Een ander punt van aandacht is de stemming van de piano, die is aangepast aan de toonsoorten en grijpt terug op verworvenheden van de middentoonsstemming. En inderdaad, de akoestiek van de Enschedese concertzaal is zonder publiek moeilijk te temmen en dat wreekt zich in luide passages. Maar sinds we in LUISTER een cijfer mogen geven voor de waardering als totaal verdient deze integrale een tien met een griffel. Een grootse prestatie van een dirigent met visie, een pianist die rust en beheersing uitstraalt en een label met lef. En last but not least, een orkest om zuinig op te zijn.