16_12_missa_beethoven_rt_b03_cs3

Recensie BEETHOVEN – Missa Solemnis, op. 123

BEETHOVEN
Missa Solemnis, op. 123
Carolyn Sampson (sopraan), Marianne Beate Kielland (alt), Thomas Walker (tenor), David Wilson-Johnson (bas), Cappella Amsterdam, Orkest van de Achttiende Eeuw o.l.v. Daniel Reuss
Glossa GCD 921124 • DDD-76’

Een half miljoen euro per jaar. Dat is het bedrag dat wordt gekort op de subsidie van Cappella Amsterdam. Potentieel funest voor het voortbestaan van het koor, maar een toontje lager zingen? Dat nooit. Sterker nog, ze wagen zich meteen aan een van de pittigste koorwerken aller tijden: de Missa Solemnis, of plechtige mis, van Ludwig van Beethoven. Die noemde het zelf zijn grootste werk. Cappella Amsterdam werkt op deze liveopname van oktober vorig jaar samen met het Orkest van de Achttiende Eeuw, wiens specialisatie in de historisch verantwoorde uitvoeringspraktijk geen pleidooi meer behoeft. De solisten, van Noorse en Britse afkomst, zijn goed. Behalve de krachtige tenorstem van Thomas Walker springt geen van de solisten er echt uit, maar dat geeft niet, want dit is in de eerste plaats een koorstuk. De show wordt dan ook vooral gestolen door Cappella Amsterdam, dat onder Daniel Reuss’ leiding fonkelt en ontroert. Ze bewijzen zich schijnbaar moeiteloos, ondanks de ademtechnische krachttoeren die Beethoven van ze vraagt. De zeer expressieve tekstaccenten, concertmeester Janiczeks vioolsolo in het Sanctus, de solistenensembles – het klopt gewoon allemaal. Dit is zo’n fijne, ronde opname dat je haast zou vergeten dat Cappella op het randje van de afgrond staat.