CD 70_726

Recensie DIVERSEN – Russian Light (werken van Glinka, Rimski-Korsakov, Rachmaninoff, Stravinsky, Sjostakovitsj)

Russian Light (werken van Glinka, Rimski-Korsakov, Rachmaninoff, Stravinsky, Sjostakovitsj)
Olga Peretyatko (sopraan), Ural Philharmonic Orchestra o.l.v. Dmitry Liss
SONY CLASSICAL 89853 52232 • 55’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Tot nog toe heeft de Russische sopraan Olga Peretyatko vooral carrière en naam gemaakt als vertolkster van het Italiaanse repertoire maar in deze vierde recital-cd (opgenomen in juli 2016) keert ze terug naar haar Russische erfenis. Het programma wandelt, in chronologische volgorde, van Glinka naar Rimski-Korsakov, Rachmaninoff en Stravinsky tot Sjostakovitsj en biedt dertien operafragmenten en melodieën die bijna een ontdekkingsreis door het minder bekende Russische repertoire vormen. Het laat ook toe Peretyatko’s kostbare sopraan te beluisteren die een breder medium ontwikkelt, haar virtuoze zangkunst die schittert in de hoogste regionen en haar zuivere intonatie. Haar door het Italiaanse belcanto-repertoire geschoolde coloratuurtechniek doet wonderen in aria’s zoals de Hymne aan de zon uit De gouden haan van Rimski-Korsakov of de zang van de nachtegaal van Stravinsky. Misschien is er af en toe wat vibrato en valt het lage register soms wat schraal uit maar over het algemeen luister je geboeid naar de briljante cavatine uit Glinka’s Roeslan en Ljoedmila, de dikwijls melancholische, dromerige, elegische fragmenten uit de opera’s van Rimski-Korsakov, de laatromantische liederen van Rachmaninoff en de pittige aria’s uit Sjostakovitsj’ muzikale komedie Moskau, Tscheriomuschki. Het Ural Philharmonic Orchestra en dirigent Dmitry Liss zijn degelijke maar soms wat te schuchtere begeleiders.