Menu Sluiten

Recensie BEETHOVEN – Missa Solemnis

BEETHOVEN
Missa Solemnis
Regine Hangler (sopraan), Elisabeth Kulman (alt), Christian Elsner (tenor), Franz-Josef Selig (bas), MDR Rundfunkchor Leipzig, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin o.l.v. Marek Janowski
Pentatone PTC 5186 565 • SACD-74’
Waardering: 7
Luister 726 – September/Oktober 2017

Kortgeleden bewezen onder anderen Bernard Haitink met het Beierse radiokoor (BR-Klassik, 2015) en Daniel Reuss met Cappella Amsterdam (Glossa, 2017) dat het nog altijd loont om een nieuwe kijk op deze Mis in D groot, opus 123 ‘Missa solemnis’ ter tafel te brengen. Spiritueel en ontroerend in het eerste geval, fonkelend en transparant in het tweede. Eind vorig jaar maakte ook Marek Janowski een live-registratie van Beethovens beroemde koorwerk. Met het MDR Rundfunkchor Leipzig bedient hij zich van een wat lijviger equipe dan Cappella, en sluit daarmee aan in een meer traditioneel rijtje. Opnamen volgens historische uitvoeringspraktijk, zoals die van Reuss, zijn namelijk zeldzaam. Maar traditioneel of niet, Janowski en het Leipziger koor leveren goed werk. Krachtig wanneer Beethoven erom vraagt, intiem waar nodig. Dat hun omvang hier en daar wat finesses overstemt is vergeeflijk, al helpt de iets wollige geluidskwaliteit niet echt mee. Helaas blijkt vooral in het Benedictus de solistenkeuze echter vrij onzalig. De sopraan zingt geforceerd en daardoor niet altijd zuiver, en zowel tenor als bas klinkt oncomfortabel in de hogere noten. Alleen Elisabeth Kulman past met haar bestendige, warme alt bij het hoge niveau van het koor. Vast geen toeval dat ze ook op Haitinks opname meezong.
Marnix Bilderbeek

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen