Menu Sluiten

Recensie BEETHOVEN, PÖSSINGER – Violin Concertos

BEETHOVEN, PÖSSINGER
Violin Concertos
Anton Steck (viool), L’arpa festante o.l.v. Matthew Halls
ACCENT ACC 24320 • DDD-62’
Waardering: 9

De wereld kent barokviolist Steck als concertmeester van gerenommeerde Oude Muziekensembles: Les Musiciens du Louvre, Concerto Köln, Musica Antiqua Köln. Steck speelt ook mee in het Schuppanzigh-Quartett. Als een archeoloog buigt hij zich nu over Beethovens Vioolconcert. Behalve de autograaf uit 1806 hebben we twee gedrukte versies uit 1808 en 1810 die nogal afwijken waar het gaat om de solopartij. Steck laat alle varianten weg die Beethoven zelf in de autograaf had genoteerd. Waren we gewend aan een olieverfschilderij, nu hebben we een aquarel, of eerder een ets met kleur. De lijnen zijn dunner, harder en helderder. De dialoog van solist en ensemble is nu anders dan we kennen. Het antwoord van de strijkers is vaak veel zachter. De pauken hebben een hardere klank, soms op het ongenadige af. Het is en blijft Beethoven en de tekst wijkt voor de oppervlakkige luisteraar nauwelijks af. Minder mooi, minder gericht op het behagen, spannender in ieder geval. Steck speelt zijn eigen cadensen, zoals in de tijd van Beethoven gebruikelijk en geheel in Beethovens stijl. De violist Pössinger, een vriend van Beethoven, zou betrokken zijn geweest bij de compositie. Zou zijn brave Vioolconcert (1805) voor Beethoven een bron van inspiratie zijn geweest? Onvoorstelbaar maar misschien is er wel een impuls van uitgegaan.
Jurjen Vis

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen