BRAUNFELS - Carnevals-Ouvertüre

Recensie BRAUNFELS – Carnevals-Ouvertüre

BRAUNFELS
Carnevals-Ouvertüre, Zwei Hölderlin-Gesänge, Schottische Phantasie, Präludium und Fuge
Barbara Buntrock (altviool), Paul-Armin Edelmann (bariton),
Deutsche Staatsphilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Gregor Bühl
Capriccio C5308 • DDD-60’
Waardering: 7

Walter Braunfels’ muziek is twee keer gestorven. De eerste keer toen zijn composities door de nazi’s ‘entartet’ (gedegenereerd) werden verklaard. En de tweede keer toen de naoorlogse muziek- pausen alles wat tonaal was en naar romantiek riekte als ‘bedorven’ bestempelde. Hun esthetiek (of eigenlijk het gebrek er aan) is al lang in de stoffige archieven opgeborgen maar de muziek van Braunfels (én Zemlinsky, Korngold én Schreker) wordt nog steeds te weinig uitgevoerd. Heel blij ben ik dus met de Braunfels-cyclus van de Duitse label Capriccio: inmiddels zijn we bij deel vier beland. Het is niet zo dat we nu de verloren gewaande meesterwerken gaan ontdekken, maar: moet dat? Ook de middelmaat – mits goed en geloofwaardig uitgevoerd verdient een plaats op de podia. In de Zwei Hölderlin-Gesänge hoor je Braunfels op zijn best. De liederen worden goed gezongen door Paul-Armin Edelmann, maar toch betrap ik mij op de gedachte dat er misschien wat meer uit te halen valt. Edelmann beschikt over een mooie, warme bariton met een zeer aangenaam timbre, maar zijn interpretatie mist iets wezenlijks. Hij wordt ook niet echt geholpen door het orkest, van de dirigent straalt weinig inspiratie af. Daar gaat ook de Schotse Fantasie voor altviool onder gebukt. Barbara Buntrock speelt prima, maar ook zij lijkt weinig bezield. Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen