CD 21_723

Recensie BRITTEN – Choral Works for Children Choirs

BRITTEN
Choral Works for Children Choirs
Little Singers of Armenia Choir o.l.v. Tigran Hekekyan
Gallo CD-1452 • ADD-72’

Benjamin Britten componeerde naast orkestwerken, muziek voor toneel en film, liederen en opera’s een groot aantal koorwerken, waaronder zo ongeveer tien speciaal voor kinderen. Die Choral works for children choirs hebben verschillende moeilijkheidsgraden. Sommige zijn gecompliceerd meerstemmig, andere eenvoudig unisono. Dat heeft op de kwaliteit van de muziek geen invloed. Zelfs het eenvoudigste liedje van Britten zit ingenieus in elkaar, heeft humor, karakter en zeggingskracht. Zoals bijvoorbeeld Cuckoo! uit het overwegend eenstemmige Friday Afternoon, waarin de ene helft van de kinderen de andere begeleidt met een herhaald gezongen koekoek, koekoek. Veeleisender is het meerstemmige A Ceremony of Carols, met twee sopraansolisten en harp. Daar heb je muzikaal geschoolde kinderen voor nodig. De meisjes van Little Singers of Armenia zingen ritmisch en loepzuiver. Doordat de verstaanbaarheid (en wellicht het tekstbegrip van de jonge Armeense zangers?) te wensen overlaat, komen betekenis en inhoud op een tweede plaats te staan. Dit kinderkoor geeft overal ter wereld concerten, sleepte meerdere prijzen in de wacht en werd in 2001 benoemd tot ‘Koor van de Europese Unie’. Met vijf meerdelige werken (34 tracks) geeft deze cd een mooi zicht op dit rijke facet uit het oeuvre van Benjamin Britten. Gelukkig staan alle teksten in het cd-boekje.