Menu Sluiten
ALPHA_COVER_ITUNES.indd

Recensie DIVERSEN – Metamorfosi Trecento

Metamorfosi Trecento
La Fonte Musica o.l.v. Michele Pasotti
Alpha Classics 286 • CD-64’

Deze vijftien (minus de instrumentale stukken eigenlijk dertien) stukken hebben gemeenschappelijk dat de makers zich allemaal lieten inspireren door de fantasievolle wereld van klassieke mythen en sagen en een link legden met hun eigen situatie. Wat een collectie! Op het eerste gehoor overheersen de typische snerpende, lastig te volgen, strakke priegelstukken van bijvoorbeeld Philippe de Vitry. Maar na wat meer inspanning valt de – opvallend polyfone – diversiteit van de werken op en blijken de moeilijk te doordringen exemplaren in de minderheid. Het licht schijnt op de rest: kleurrijk, melancholisch, vrij (zoals Par le grant senz d’Adriane van Filippotto da Caserta), opzwepend (zoals Le suy navrés/Gnaff’a le guagnele van Antonio da Teramo), romantisch en meanderend. Er is ruimte voor de unieke stemmen en bijzondere instrumenten van het ensemble, voor een warme samenklank en een ontroerend subtiele en menselijke benadering. De middeleeuwse instrumenten (vedels, gotische harp, middeleeuwse luit, blokfluit en clavicimbalum) krijgen vrij baan op de instrumentale tracks, maar trekken zeker ook de aandacht als ‘begeleiders’ van de zangstemmen. Petje af voor deze mooie laatmiddeleeuwse verzameling en de emotionele uitvoering.
Didi de Pooter