CD 23_728

Recensie CHILCOTT – All Good Things

CHILCOTT
All Good Things
Alexander Hawkins (piano), Raph Mizraki (bas), Sue Greenway (saxofoon), John Scott (drums), Commotio o.l.v. Matthew Berry en Bob Chilcott
Naxos 8.573383 • DDD-72’

Deze cd biedt een overzicht van koorwerken en muziek voor koor met jazzcombo die Bob Chilcott componeerde tussen 2005 en 2016. Hij had altijd al een heel brede muzieksmaak, schrijft Chilcott in het cd-boekje. Vroeger, als zanger bij de wereldberoemde King’s Singers, genoot hij evenveel van oude renaissancemuziek als van bijvoorbeeld I Got Rhythm of Billy Strayhorn-songs met de WDR Bigband. Model voor zijn composities voor koor en jazzcombo stond een aantal arrangementen die Richard Rodney Bennet in de zeventiger jaren voor The King’s Singers maakte van een set Gershwin-songs. De schoonheid van deze stukken, aldus Chilcott, lag hem in de combinatie van gecomponeerde koorpartijen en een jazzcombo dat veel vrijer werd gelaten, zodat de jazzmusici konden schitteren en de koorzangers mooi konden mengen als ritmische en melodische eenheid. Het plezier spat eraf, maar de combinatie houdt iets vreemds. De jazzmusici spelen geweldig. Heerlijk basgepluk, mellow pianosound, subtiel slagwerk. Maar in de meer jazzy, uptempo stukken is het koor minder goed op dreef dan in de ‘klassiekere’ koorwerken zoals The Real of Heart met alleen pianobegeleiding, of het a cappella Thou, my love… Daar is het koor op zijn best. Warm, dynamisch en fraserend als een organische eenheid.