CD 41_728

Recensie MAHLER – Symphony nr. 5

MAHLER
Symphony nr. 5
Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks o.l.v. Maris Jansons
BR Klassik 900150 • DDD-74’

Ik ken geen land dat een grotere Mahler-traditie heeft dan Nederland. Wellicht is dat ook de reden dat elke nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest aan zijn eigen Mahler-cyclus begint? Jansons deed het in zijn Amsterdamse periode en nu doet hij het met zijn Beierse omroeporkest. Ook voor de Müncheners is Mahler geen terra incognita: al in de jaren zestig van de twintigste eeuw hebben ze al zijn symfonieën opgenomen onder Rafael Kubelik. Op papier ziet de uitgave er veelbelovend uit, maar van het resultaat gaat mijn hart niet sneller kloppen. Ik sta open voor allerlei interpretaties en laat mij graag overtuigen maar van de dirigent verlang ik wel dat hij de tempoaanduidingen van de componist respecteert. Het beroemde Adagietto hoort ‘Sehr langsam’ gespeeld te worden, maar dat doet Jansons niet. Net zomin als hij het aangegeven tempo van de Trauermarsch in acht neemt (In gemessenem Schritt. Streng. Wie ein Kondukt)! Vergelijk zijn tempi maar eens met die van Bernstein of Inbal. Niet dat Jansons aan het sprinten is, dat ook weer niet, maar opeens moet ik aan de andere Vijfde symfonie denken, die van Beethoven. Geen goed teken. Bij de Rondo-Finale (Allegro) aangekomen heeft de dirigent zijn trein al gehaald en doet hij er twee en een halve minuut korter over dan Bernstein. Hoezeer ik Jansons ook bewonder: deze cd ga ik niet koesteren.