CD 25_728

Recensie COMPÈRE – Missa Galeazescha – Music for the Duke of Milan

COMPÈRE
Missa Galeazescha – Music for the Duke of Milan
Odhecaton o.l.v. Paolo da Col
Arcana A436 • DDD-65’

Wat fijn dat Arcana een tweede leven schenkt aan deze puntgave opname uit 2005, destijds uitgebracht bij Cantus. Want het gaat hier om waarlijk wonderschone muziek, die je desondanks niet vaak zult horen. De hoofdrol gaat naar componist Loyset Compère (ca. 1445-1518) en meer specifiek zijn Missa Galeazescha. Compère, exponent van de Franco-Vlaamse polyfonie, was behalve geestelijke zelf ook zanger. Dat is belangrijk, want in de jaren zeventig van de veertiende eeuw richtte de Milanese hertog Galeazzo Maria Sforza een hofkapel op, met internationaal gerenommeerde zangers ‘van boven de Alpen’. Zo belandde Compère anno 1474 in Milaan, waar ook zijn Vlaamse collega’s Gaspard van Weerbeke en Jean Cordier werkzaam waren. In die periode ontstond daar een nieuw soort mis: een motettencyclus, de zogeheten ‘motetti missales’, die het standaard-ordinarium moest vervangen. Vandaar dat we titels zien als Loco Sanctus (in plaats van Sanctus). De teksten besteedden ook speciale aandacht aan Maria, die veel betekende voor de familie Sforza. De vijfstemmige Missa Galeazescha van Compère is een hoogtepunt in dit genre. Maar ook alle tracks om deze Missa heen − van Gaspard van Weerbeeke (Christi Mater ave), Johannes Martini, Heinrich Lübeck en Alexander Agricola − zijn meer dan luisterwaardig! Deze zorgvuldig gerangschikte bloemlezing ontstond uit de gezamenlijke inspanningen van vier ensembles: Odhecaton, La Reverdie, Pian&Forte en La Pifarescha, met een glanzende bijrol voor organist Liuwe Tamminga. Warm aanbevolen!