CD 23_723

Recensie DANIELPOUR – Songs of Solitude; War Songs; Toward the Splendid City

DANIELPOUR
Songs of Solitude; War Songs; Toward the Splendid City
Thomas Hampson (bariton), Nashville Symphony o.l.v. Giancarlo Guerrero
Naxos 8.559792 • DDD-61’

Thomas Hampson maakt zijn opwachting in de Naxos American Classcics-series met de liederencycli die Richard Danielpour speciaal voor hem componeerde: Songs of Solitude in 2002 en War Songs in 2008. Hampson is in deze opnames uit 2015 in vorm. De lichte krasjes die hem met het klimmen der jaren tekenen geven de inhoud vooral lading mee. Het even nobele als menselijke timbre is intact en Hampson committeert zich in deze live-registratie. Of Danielpours songs van eeuwigheidswaarde zullen blijken is iets dat de tijd moet leren. Om ze onderdeel van de grote American Songbook-traditie te laten worden is het in ieder geval nodig dat er meer pit en differentiatie in de orkestbegeleiding komt. De Nashville Symphony onder Giancarlo Guerrero slagen er ondanks de ronkende naam van hun dirigent zelden in overtuigende accenten te zetten of de boel dynamisch tot leven te wekken. Het klankbeeld is enkele instrumentale momenten daargelaten vooral dik en stroperig. Hampson ten spijt betrapte ik mijzelf erop ergens te zijn gaan gapen. Het was misschien beter geweest dit werk met The Philadelphia Orchestra op te nemen, waarvoor Songs of Solitude oorspronkelijk gecomponeerd werd (en waarmee het vast en zeker ook weleens opgenomen zal zijn), of met de New York Philharmonic waar het orkeststuk Toward the Splendid City voor werd geschreven. Los van het oordeel van de tijd over deze muziek is het in ieder geval erg Amerikaans-filmisch, ook in de Hollywoodachtige motivatie (foto’s van dode soldaten uit de Irakoorlog, de nasleep van 9/11 enzovoorts).