Menu Sluiten
CD 28_728

Recensie DEBUSSY, FAURÉ – La mer – Ariettes oubliées – Pelléas et Mélisande

DEBUSSY, FAURÉ
La mer – Ariettes oubliées – Pelléas et Mélisande
Magdalena Kožená (mezzosopraan), Deutsches Symphonie-Orchester Berlin o.l.v. Robin Ticciati
Linn Records CKD 550 • DDD-68’
Waardering: 9

Linn Records komt hier met een prachtig Frans programma. De cd opent met Fauré’s Prélude de Pénélope en daarna Koechlins orkestratie van Pelléas et Mélisande. Van La mer van Ravel zijn er vooral in het verleden prachtige opnamen verschenen, ik noem Von Karajan op Deutsche Grammophon, Reiner op RCA, Giulini op EMI, allemaal met verschillende gezichtspunten en accenten. Echter, deze nieuwe opname van Robin Ticciati mag er wezen. Ook hij heeft veel oog voor zowel de grote lijn als het kleinste detail. En in het laatste deel bewerkt hij, samen met het DSO Berlin, een enorme stuwing. In het oog springend is Brett Deans orkestratie van Debussy’s liederencyclus Ariettes oubliées. Deze op Paul Verlaine geïnspireerde cyclus voor stem en piano komt oorspronkelijk uit 1887. Magdalena Kožená zingt hier indringend en spreekt rechtstreeks tot het hart. Robin Ticciati was eerder chef-dirigent van het Scottish Chamber Orchestra en gastdirigent bij de Bamberger Symphoniker. Deze opname getuigt van zijn boeiende visie op deze stukken en is hij er dus eentje om in de gaten te houden. De opname in de Jesus Christus Kirche te Berlijn is schitterend met een natuurlijke galm, balans en perspectief. Laat dat maar aan Linn over.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen