Menu Sluiten
CD 24_723

Recensie DEBUSSY, HOSOKAWA – Point and Line

DEBUSSY, HOSOKAWA
Point and Line (etudes)
Momo Kodama (piano)
ECM NEW SERIES 2509 4814738 • DDD-79’
Waardering: 9
Luister 723 – April 2017

Het schijnt tegenwoordig enigszins een trend te zijn om op een cd werken van twee verschillende componisten, om en om te programmeren. Dat kan werken! Ik breng in herinnering de Schumann- en Janaček-cd door Biss op Wigmore Hall Live en Debussy meets Chopin door Perianes op harmonia mundi. Hier heeft ECM de in Hiroshima geboren Toshio Hosokawa (1955) gekoppeld aan Debussy. Het is voor de hand liggend de bedoeling om de cross-culturele invloeden te benadrukken van twee stijlen die 100 jaar uit elkaar liggen. Het is zeker waar dat Debussy naar het Oosten keek voor inspiratie; onder andere geboeid door Javaanse gamelans en Japanse houtsneden. En Hosokawa’s muziek is zeker geworteld in de westerse traditie, maar deze twee klankwerelden liggen toch wel erg ver uit elkaar. Iedere keer na een stuk, is het omschakelen geblazen. Ik vind de programmering dan ook gezocht. Uiteraard zegt dat niets over de uiterst boeiende klankwereld van Hosokawa. Momo Kodama groeide op in Osaka en studeerde in Parijs. Kodama’s toucher is mijns inziens onberispelijk en haar spel heeft veel finesse. Voor wat betreft de Études van Debussy, is het moeilijk kiezen: Ohlsson op Hyperion en Goerner op Zig Zag zijn stevige concurrenten. Hoe dan ook, dit is zeker een boeiende cd.
Emile Stoffels

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen