CD 28_725

Recensie DEBUSSY, RAVEL – L’enfant prodigue, L’enfant et les sortilèges

DEBUSSY, RAVEL
L’enfant prodigue, L’enfant et les sortilèges
Chloé Briot (L’Enfant), Nathalie Stutzmann (Maman/Tasse chinoise/Libellule), Roberto Alagna (Azaël) e.a., Chœur et Maîtrise de Radio France, Orchestre Philharmonique de Radio France o.l.v. Mikko Franck
Erato 01 90295896928 • DDD-43’ en 46’

Deze cd is vooral interessant voor de opname van L’enfant prodigue, deze scène lyrique van Debussy waarvan, zover ik weet, op het ogenblik geen andere versies beschikbaar zijn. Debussy won met deze cantate voor drie solostemmen en piano de Prix de Rome in 1884 en maakte er in 1907 deze orkestversie van. Het is een vrij onbekend werk tenzij misschien op de aria van Lia L’année en vain chasse l’année… Azaël, pourquoi m’as tu quittée? na, en biedt mooie orkestbladzijden en een melodische tenorpartij. Daarin schittert Roberto Alagna met expressiviteit en voorbeeldige tekstprojectie. Dat laatste gelukt Karina Gauvin iets minder maar ze biedt toch een gevoelige vertolking met ruime sopraan. Jean-François Lapointe is voortreffelijk als Siméon en Mikko Franck dirigeert het prima orkest met gevoel en zin voor nuances. Ook in het fragment uit het jeugdwerk van Debussy dat georkestreerd werd door Colin Matthews. In L’enfant et les sortilèges van Ravel bevestigt Franck zijn affiniteit met de Franse muziek maar zijn vertolking mist wat fantasie en lichtheid. De bezetting is prima aangevoerd door Chloé Briot als een spontaan kind met aangename stem. Sabine Devieilhe schittert virtuoos, Jodie Devos en Julie Pastouraud zingen mooi en expressief, Nathalie Stutzmann geeft de strenge moeder reliëf en François Piolino, Jean-François Lapointe en Nicolas Courjan vertolken hun verschillende partijen met humor, snedigheid en vocale glans.