CD 21_719

Recensie DIEPENBROCK – Symphonic Poems

DIEPENBROCK
Symphonic Poems
Bamberger Symphoniker o.l.v. Anthony Hermus
CPO 777927-2 • DDD-68’

Is het Frans? Is het Duits? Nee, het is onze eigen Diepenbrock! En wat een heerlijke muziek. Onbegrijpelijk dat deze werken nog maar mondjesmaat geprogrammeerd worden. Naar aanleiding van de 150ste verjaardag van de componist verscheen in 2012 een mooie box met acht cd’s bij het label Etcetera. De opnames van de toneelmuziek waren toen al zo’n twee decennia oud. De nieuwe uitgave op het Duitse CPO-label is een welkome aanvulling. Diepenbrock laat in Elektra de muzikale ideeën elkaar snel opvolgen, wat resulteert in spannende, verhalende en kleurrijke muziek. Als hij later had geleefd, zou hij dan ook filmmuziek gecomponeerd hebben? De succesvolle Nederlandse dirigent Anthony Hermus tovert prachtige klankkleuren uit zijn Bamberger musici. Het vogelgekwetter krijgt een mooi optimistische uitvoering, in de opening van Marsyas maakt Hermus de verwachting tastbaar. Door de titel ‘Symphonic Poems’ zou je bijna denken dat de muziek zelfstandig het verhaal vertelt. De muziek is weliswaar uitstekend zonder tekst te beluisteren, maar voor wie nieuwsgierig is: op de voortreffelijke site www.diepenbrock-catalogus.nl kun je de muziek inclusief teksten in Diepenbrocks eigen handschrift meelezen. Op 4 november dirigeert Hermus Elektra bij het Radio Filharmonisch Orkest in TivoliVredenburg.
Carine Alders