Menu Sluiten
CD 20_722

Recensie DISTLER – Totentanz, und weitere Motetten aus der Geistlichen Chormusik, op. 12

DISTLER
Totentanz, und weitere Motetten aus der Geistlichen Chormusik, op. 12
Kammerchor Josquin des Préz, Christian Steyer (spreker), Christine Rothe (renaissancefluit) o.l.v. Ludwig Böhme
Carus 83.474 • CD-52’
Waardering: 8
Luister 722 – Maart 2017

Het doet eerst wat vreemd aan, de combinatie van a cappella koor, spreker en fluit, maar na bestudering van de teksten valt alleen de fluit nog buiten de boot. De gesproken en gezongen teksten sluiten perfect op elkaar aan. De lichte, wrange klanken van het koor en de donkere spreekstem houden elkaar in evenwicht. De gezongen teksten van Totentanz zijn aforismen, korte tekstjes die een wijze, grappige en/of gekke boodschap bevatten. De gesproken teksten – (vaak ontroerende) dialogen tussen de dood en zijn slachtoffers – zijn hierop aangepast. De spreker maakt kundig onderscheid tussen personages; hij zucht en kreunt, praat nu weer helder gearticuleerd, dan weer slordig, als een stervend oudje. Het geluid van het koor is egaal en van constante heldere kwaliteit, terwijl Distlers muziek alle uitersten opzoekt. Knap gedaan! Na Totentanz staan twee langere koorstukken op het album – Das ist je gewisslich war en Fürwahr, er trug unsere Krankheit. Hierin komt de dynamische, ritmische en levendige stijl van Distler nog beter voor het voetlicht.
Didi de Pooter

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen