CD 67_728

Recensie DIVERSEN – Agitata (composities van Vivaldi, Jommelli, Porpora, Caldara, Stradella, Torelli, Brevi)

Agitata (composities van Vivaldi, Jommelli, Porpora, Caldara, Stradella, Torelli, Brevi)
Delphine Galou (contralto), Academia Bizantina o.l.v. Ottavio Dantone
ALPHA 371 • 63’

Agitata, de titel van deze opname laat beslist niet onmiddellijk vermoeden dat het hier voornamelijk om geestelijke muziek gaat. Maar die was in de Italiaanse muziek van eind zeventiende en begin achttiende eeuw in allerlei vormen, stijlen en instrumentale bezettingen terug te vinden. Zo ook in het bijbels oratorium van Vivaldi Juditha Triumphans waaruit de openingsaria van de cd Agitata infido flatu stamt. Tegelijkertijd duidt dit fragment aan dat de gekozen nummers vooral de dialoog van een solistische stem met instrumenten wil illustreren en de expressieve elementen en versieringen die daarbij gebruikt worden. De menselijke stem is die van Delphine Galou, een contralto, die bijzonder virtuoos coloraturen aaneenrijgt maar soms wat eigenaardige registerovergangen laar horen. Dat ze virtuositeit met expressie kan combineren illustreert ze bijvoorbeeld in het motet In procella sine stella van Porpora. De cantate van Torelli Lumi, dolenti lumi vraagt dan weer aandacht voor een door de opera geïnspireerd alterneren van recitatief en aria. Dankzij de in het inlegboekje afgedrukte tekst is het mogelijk de scala van de emoties te volgen en hun muzikale behandeling te waarderen. Ottavio Dantone en de Accademia Bizantina zijn overtuigende pleitbezorgers.