Recensie DIVERSEN – British Flute Concertos (Werken van Alwyn, Berkeley, Poulenc, Dove)

British Flute Concertos (Werken van Alwyn, Berkeley, Poulenc, Dove)
Emely Beynon (fluit), BBC National Orchestra of Wales o.l.v. Bramwell Tovey
CHAN 10718 • DDD-78’
Emily Beynon is solo-fluitiste van het Koninklijk Concertgebouw Orkest. Daarnaast is ze oprichter en muzikaal leider van de Dutch Flute Academy, waarmee ze zich op educatief terrein begeeft. Op haar nieuwste cd presenteert ze vier interessante stukken voor fluit en orkest die een link hebben met haar Britse geboortegrond. Zoals het Flute Concerto van Sir Lennox Berkeley, waar een aaneenrijging van (ogenschijnlijk) losse invallen de structuur bepaald. Muziek met een zekere compactheid en levendigheid – nog eens versterkt door de virtuoze solopartij – al zijn termen als grilligheid en vluchtigheid evengoed van toepassing. Verwant aan Berkeley’s gedachtegoed is het Concerto van William Alwyn, dat met zijn diepe contrasten en weerbarstige ritmiek nog meer indruk maakt. Poulencs bekende Sonate – fijnzinnig geïnstrumenteerd door Berkeley – vormt een lyrische tegenhanger. Dove’s The Magic Flute Dances zorgt voor een relativerende noot: motiefjes uit Mozarts Zauberflöte worden in een andere context geplaatst. Beynon maakt het meeste indruk in de stukken van haar landgenoten, waar ze zich superieur toont in toonkwaliteit, virtuositeit en expressiviteit. Minder: in Poulencs Sonate fladdert ze te onbekommerd over het introspectieve aspect van deze muziek. Het BBC National Orchestra of Wales speelt prettig alert. Bovendien is de balans uitstekend.

Maurice Wiche