CD 04_727

Recensie DIVERSEN – Decades – A Century of Song volume 2 1820-1830 (liederen van Bellini, Glinka, Loewe e.a.)

DIVERSEN
Decades – A Century of Song volume 2 1820-1830 (liederen van Bellini, Glinka, Loewe e.a.)
John Mark Ainsley (tenor), Sarah Connolly (mezzosopraan), Luis Gomes (tenor) e.a., Malcolm Martineau (piano)
Vivat 114 • DDD-79’
Waardering: 10

In deel twee (het eerste is helaas aan mijn aandacht ontsnapt, maar ik heb de cd inmiddels besteld) van wat een overzicht van een eeuw Liedkunst 1810-1910 moet worden, verdeeld naar decennia, komen liederen aan bod die gecomponeerd zijn tussen 1820 en 1830. Omdat men er zowat de beste liedzangers voor heeft geëngageerd die we tegenwoordig rijk zijn maakt dat het project tot een van de beste uitgaven op dit gebied hoort. Het programma is zeer gevarieerd en kent noch grenzen noch (sub)genres, en de emoties wisselen elkaar in rap tempo af. Oostenrijk, Rusland, Frankrijk, Duitsland en Italië staan gebroederlijk naast elkaar, een soort Europese Unie avant la lettre waarin elk land zijn individuele karaktereigenschappen behoudt. Maar zelfs binnen een genre van één componist is er ruimte gereserveerd voor emotiewisselingen. Zo wordt Schuberts Auf der Brücke naar de tekst van de ijlende Schulze – hier zeer intens vertolkt door Christopher Maltman – opgevolgd door diens Im Frühling, die door dat prachtige ‘zoetje’ dat de stem van John Mark Ainsley eigen is, de heftige emoties neutraliseert. De door Maltman gezongen Erlkönig en het daaropvolgende Herr Oluf zouden een schoolvoorbeeld moeten zijn van hoe de liederen gezongen moeten worden. Ook Sarah Connolly’s interpretatie van de drie Ellens Gesangen behoort tot de beste ooit. Malcolm Martineau aan wie we ongetwijfeld het project te danken hebben behoort al jaren tot de beste liedbegeleiders in de wereld. Moeiteloos weet hij de verschillende emoties over te brengen en het is ook zonder twijfel zijn verdienste dat de uitgave van de eerste tot de laatste noot extreem boeit. De liederen zijn zeer zorgvuldig opgenomen, met een afgewogen balans tussen de zangers en de pianist. Ook de presentatie laat niets te wensen over. Alle teksten zijn (in twee talen) afgedrukt en de introductie door professor Susan Youens is zeer interessant om te lezen. Top!
Basia Jaworski

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen