CD 62_727

Recensie DIVERSEN – Een nieuwe Liedt wy heven aen – Luther in the Netherlands

Een nieuwe Liedt wy heven aen – Luther in the Netherlands
Camerata Trajectina o.l.v. Nico van der Meel
Globe Records GLO 5270 • DDD-ca. 75’

Tromgeroffel en een schelle piccolo leiden hét Luther-lied bij uitstek in: ‘Een vaste burcht is onze God.’ Deze melodie zal meermalen als leidmotief terugkeren op deze cd, bijvoorbeeld in een fraaie blokfluitimprovisatie door Saskia Coolen. Een nieuwe Liedt wy heven aen is een veelkleurige, maar afgewogen bloemlezing van muziek die op een of andere wijze samenhangt met Luthers invloed in de Nederlanden. Bekende namen komen voorbij, zoals Josquin des Prez (van wie Luther een groot bewonderaar was) en Johann Walter, maar ook de Arnold De Bruck en Georg Rhau zijn van de partij. Camerata Trajectina klinkt krachtig en vastberaden, zowel in de solo’s als de ensembles. Geheel in lijn met het activisme van Luther zelf, die op 31 oktober 1517 in Wittenberg zijn 95 stellingen tegen de handel in aflaten op de kerkdeur spijkerde. Niet dat ootmoed en contemplatie afwezig zijn, integendeel. Neem nu de gedragen polyfonie van Een Christelijck Liedt, te singhen byde begraeffnisse. Want Luther beschouwde – anders dan Calvijn – ook meerstemmigheid als een prima middel om God te eren. Bijzonder is ook de droeve ballade over Weynken Claes dochter, beter bekend als Wendelmoet van Monnickendam, die in 1527 op de brandstapel belandde wegens ‘lutherij’. Toch overheerst het kloekmoedige en strijdbare, iets waartoe de robuuste Nederlandse taal zich voortreffelijk leent. Met complimenten aan alle zangers, die letterlijk verstaanbaar zijn.