CD 62_726

Recensie DIVERSEN – Guitar Vibes – Music for guitar and strings (werken van Brouwer, Pujol, Sierra, Maier)

Guitar Vibes – Music for guitar and strings (werken van Brouwer, Pujol, Sierra, Maier)
Izhar Elias (gitaar), Florian Magnus Maier (Moog Guitar), Matangi Quartet, Nederlands Kamerorkest
Brillant Classics 95484 • DDD-62’

Dat Izhar Elias een uitstekend klassiek gitarist zou worden, wisten we eigenlijk al toen hij nog een jonge tiener was. Dat hij zich zo breed zou ontwikkelen is wel een aangename verrassing. Elias is niet alleen een briljant klassieke gitarist, hij is ook op ontdekkingsreis gegaan in de oude muziek – zo vormt hij met blokfluitist Erik Bosgraaf en klavecinist Alessandro Pianu het Trio Cordevento – en hij weet zich in vele vormen van de hedendaagse klassieke en populaire muziek uit te drukken. Wat dat laatste betreft is de jongste cd van Elias een geweldig visitekaartje. Om de veelzijdigheid van de hedendaagse gitaarmuziek te laten horen koos hij vier uiteenlopende werken voor gitaar en strijkers. Wat deze werken, waarvan de oudste uit 1958 stamt en de jongste uit 2014, gemeen hebben is een directe toegankelijkheid. Caribische ritmes, flamenco, rock, pop, hiphop, het komt allemaal op een of andere manier langs in de stukken van Leo Brouwer, Maximo Diego Pujol, Roberto Sierra en Florian Magnus Maier. Bovendien is ook de steun van het Nederlands Kamerorkest (in het werk van de Cubaan Brouwer) en het Matangi Quartet om door een ringetje te halen. In Schattenspiel krijgt Elias gezelschap van Maier zelf die met een gierende Moog Guitar zijn wortels in de rock verraadt.