CD 01_725

Recensie J.S. BACH – Cantatas for soprano

J.S. BACH
Cantatas for soprano
Carolyn Sampson (sopraan), Andreas Wolf (bas), Freiburger Barockorchester o.l.v. Petra Müllejans
harmonia mundi HMM 902252 • DDD-65’
Waardering: 10
Luister 725 – Juli/Augustus 2017

Drie cantates uit de jaren 1708-1717, Bachs Weimar-periode. De bezetting is vrij klein, aangepast aan de mogelijkheden waarover Bach in Weimar kon beschikken. Dat geeft deze uitvoeringen een intieme sfeer, geholpen door de eerlijke en directe opname. Weichet nur, betrübte Schatten, BWV 202 is een wereldlijke cantate voor een huwelijksfeest, met Carolyn Sampson als stralend middelpunt. Ze is op haar vocale hoogtepunt, klinkt volkomen natuurlijk en fris en vormt een prachtige eenheid met het Freiburger Kammerorchester en met het virtuoze klavecimbelspel van Torsten Johann, waarschijnlijk ook degene die het orgeltje bespeelt in de beide kerkcantates. Daarvan is Tritt auf die Glaubensbahn, BWV 152 gecomponeerd voor sopraan en bariton, wat onder meer leidt tot een mooi slotduet met een fraaie dialoog tussen Sampson en de op zijn taak berekende Andreas Wolf. Mein Herze schwimmt in Blut, BWV 199 is weer een solocantate voor de sopraan, waarin vooral de aria Stumme Seufzer en het koraal Ich, dein betrübtes Kind (met een schitterende viola d’amore van Gottfried von der Goltz) indruk maken. Momenten waarvan je als recensent heel gelukkig wordt. Voorlopig komt deze cd mijn speler niet uit. Ontroerend mooi.
Gerard Scheltens

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen