CD 59_723

Recensie DIVERSEN – Hommage aux Brillants (Comitas, Husa, Respighi)

Hommage aux Brillants (Comitas, Husa, Respighi)
Koninklijke Harmonie Sainte Cécile Eijsden o.l.v. Jan Cober
WWM500.200 • DDD-62’

Het dorp Eijsden (uiterste zuidwestpuntje van Zuid-Limburg, net onder Maastricht) heeft twee amateurblaasorkesten: de Koninklijke Oude Harmonie (1874, blauwe petten) en de Koninklijke Harmonie Sainte Cécile (1880, rode petten). Beide zijn topensembles maar de Cecilianen wonnen tweemaal achtereen de eerste prijs op het prestigieuze Wereld Muziek Concours in Kerkrade (2009 en 2013). Wij Hollanders kunnen ons geen voorstelling maken van de blaasgraagte van onze eigen zuiderlingen. Sint Cecilia is een groep in omvang vergelijkbaar met het Concertgebouworkest. Het heeft 110 spelende leden: hout- en koperblazers, slagwerk (ook de celesta) en contrabas (en bij de concerten vaak ook celli). Jan Cober leidt het gezelschap sinds 1995 en hij heeft ze tot grote hoogten getild. De huidige cd is dan opgenomen ook ter ere van zijn vierde lustrum. Drie composities geschreven speciaal voor harmonieorkest en één arrangement van een orkestwerk: Metamorphoseon van Ottorino Respighi (1930). Als je deze blazers en de hen ondersteunende musici hoort, zo gedisciplineerd, zo schitterend in de soli en mooi spits en alert in hun samenspel, zo mooi zacht in de brede klank en als het moet lekker doorpakken in de klaterende jubel, wat is dan nog amateur en wat professioneel? Ik weet het niet meer.