CD 64_726

Recensie DIVERSEN – Kaleidoscope II (werken van Desimpelaere, Desnijder, Glorieux, Cafmeyer, Matthys)

Kaleidoscope II (werken van Desimpelaere, Desnijder, Glorieux, Cafmeyer, Matthys)
Arco Baleno
Et’cetera KTC 1584 • DDD-61’
Luister 726 – September/Oktober 2017

Arco Baleno is een Belgisch ensemble dat varieert in omvang. Van basisbezetting fluit en strijkkwartet kan het met aanvulling van verschillende muzikanten uitgroeien tot een klein kamerorkest. Zij spelen muziek uit allerlei stijlperioden, maar leggen zich ook toe op nieuw werk van hedendaagse Vlaamse componisten. Deze cd is daar een mooi voorbeeld van. Onder de titel Kaleidoscope II is een aantal zeer verschillende werken bij elkaar gebracht. De eenheid zit hem in de authenticiteit; het zijn doeltreffende stukken van componisten die vanuit een heel eigen invalshoek gewoon goeie muziek schreven. Hoogtepunt vormt wat mij betreft het ingenieuze en spannende Magehom voor piccolo’s en piano van Erik Desimpelaere, dat een eerbetoon is aan muziek van de populaire artiest Stromae. Verder onder meer barokke dansvormen bij Glorieux, pedagogische karakterstukjes van Cafmeyer, de op zich al caleidoscopische Eclectic Dances van Matthys, en het ontroerende Epitafium van Desnijder dat als het hart van deze cd kan worden gezien. Dit stuk voor cello en strijkensemble werd geschreven ter herinnering aan de in 2014 overleden cellist van Arco Baleno, Stefaan Craeynest, aan wie deze cd is opgedragen. Arco Baleno musiceert mooi verzorgd en met toewijding.