CD 65_726

Recensie DIVERSEN – La Belle Vielleuse – The virtuoso hurdy gurdy in 18th century France)

La Belle Vielleuse – The virtuoso hurdy gurdy in 18th century France)
Ensemble Danguy o.l.v. Tobie Miller (hurdy gurdy) m.m.v. Monika Mauch (sopraan)
Ricercar 382 • DDD-76’

Het is een heel oud instrument, de draailier. In de eerste honderden jaren van zijn bestaan, in tal van verschijningsvormen, werd het vooral gebruikt door wat we nu hooghartig de lagere klassen noemen: boeren, marskramers, kermisvolk. In de achttiende eeuw deed zich in Frankrijk een soort emancipatie voor: professionele musici zagen ineens iets meer in dit curieuze instrument, met zijn wonderlijke timbre en het gebruik van bourdontonen (in die zin vergelijkbaar met de van origine net zo volkse doedelzak). De ‘vielle à roue’, ook wel bekend als hurdy gurdy, werd daar in de late barok ingezet in serieuzere muziek, en de jonge Canadese hurdy gurdy-speelster Tobie Miller, leidster van het Ensemble Danguy, presenteert hier een bloemlezing van het resultaat, opgediept uit oude archieven. We horen muziek van nu relatief onbekende componisten als Christophe Le Menu de Saint-Philbert, Jean-Baptiste Dupuits des Bricettes, Louis-Claude Daquin, Charles Bâton, Michel Corrette en een man van wie alleen de achternaam is overgeleverd: Ravet, die in het cd-boekje netjes Monsieur Ravet wordt genoemd. De draailier van Miller wordt ondersteund en omspeeld met viool, viola da gamba dan wel cello, klavecimbel en theorbe, in kortere en langere suites. In één stuk doen alleen de draailier en de viool mee, een intrigerend samenspel met bijzondere klankkleur. De sopraan Monika Mauch is te horen in twee korte cantates. De ene (van Le Menu) is een eerbetoon aan het centrale instrument, de andere (van Dupuits) is van romantische aard. Een leuk programma, een interessante kennismaking.