Menu Sluiten

Recensie DIVERSEN – La sonata de Vinteuil (vioolsonates van Pierné, Hahn, Saint-Saëns, Debussy)

DIVERSEN
La sonata de Vinteuil (vioolsonates van Pierné, Hahn, Saint-Saëns, Debussy)
Maria Milstein (viool), Nathalia Milstein (piano)
MIRARE MIR 384 • 66’
Waardering: 9

Vinteuil is een fictieve componist, die figureert in Marcel Prousts romancyclus À la recherche du temps perdu. Allerlei lezers hebben zich afgevraagd wie achter de fictie schuilgaat. Proust kende veel muziek en veel componisten, dus diverse kandidaten passeren de revue, buiten de componisten op deze cd onder anderen Franck en Fauré. Waarschijnlijk is Vinteuil een mix van elementen van al deze componisten. Het tekstboekje bij de cd citeert uit de roman en maakt de keuze voor Hahn, Pierné, Debussy en Saint-Saëns plausibel: net als Vinteuil hielden deze componisten van verfijning, charme, onberekenbaarheid en gevoel voor proportie. Die kwaliteiten zijn volop aanwezig in deze uitvoeringen. Pierné’s helaas weinig bekende sonate lijkt veel op die van Fauré, Hahn (van wie we twee liederen krijgen in een arrangement) was bevriend met de schrijver. Het meest verrassende aan de uitvoering is dat Maria Milstein hier veel extraverter speelt dan als lid van het Van Baerle Trio. De meeste stukken winnen daarbij. De vrijheid en passie waar Pierné en Hahn zeer van profiteren, is echter soms een minpuntje bij Debussy en Saint-Saëns. Vinteuil is meer dan de optelsom van bestaande ­componisten.
Emanuel Overbeeke

Wilt u meer recensies lezen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Laatste artikelen