CD 66_726

Recensie DIVERSEN – Les Blasphèmes: Mélodies Fin-de-Siècle (liederen van Chaminade, Ravel, Dupont, Poldowski, Duparc, Saint-Saëns, Dupont, D’Indy, Chausson, Carcel)

DIVERSEN
Les Blasphèmes: Mélodies Fin-de-Siècle (liederen van Chaminade, Ravel, Dupont, Poldowski, Duparc, Saint-Saëns, Dupont, D’Indy, Chausson, Carcel)
Sarah Laulan (alt), Maciej Pikulski (piano), Quatuor Hermès
Fuga Libera FUG741 • DDD-59’
Waardering: 7
Luister 726 – September/Oktober 2017

Het gaat er heftig aan toe bij Sarah Laulan: een toelichting vol grote woorden als godslastering, pornografie, androgynie en ga zo nog maar een tijdje door. Laulan zet haar volle alt dan ook heftig in: veel klank, veel tekstexpressie en soms te veel vibrato. Ook haar pianist pakt stevig uit. In haar opeenvolging van bekendere en onbekende liederen van bekende en onbekende componisten zitten wel opmerkelijke dingen zoals een Danse macabre van Saint-Saëns met tekst, of Les deux ménétriers van Chaminade dat heel anders klinkt dan de vaak lieve liederen die we van haar gewend zijn. Zo is er meer en – hoe heftig ook – het klinkt allemaal volkomen echt en oprecht. Alleen zou een beetje meer rust in stemgebruik en voordracht wel welkom zijn, momenten van pianissimo komen voor maar het zijn er vrij weinig. Origineel is de hele presentatie zonder meer en de Tango stupéfiant van ene Raphaël Carcel aan het einde is puur cabaret. Niet uit het fin de siècle zoals de rest, maar uit 1936. Bijna Kurt Weill.
Paul Herruer

Wilt u meer recensies lezen, dus óók de recensies van albums die het afgelopen halfjaar verschenen? Sluit dan hier een abonnement af en krijg automatisch toegang tot honderden andere recensies én voorgaande edities van Luister.

Facebook
Twitter

Laatste artikelen