thROIIH0EK

Recensie DIVERSEN – Quella Fiamma – Arie Antiche

Quella Fiamma – Arie Antiche
Nathalie Stutzmann (contralto), Orfeo 55
Warner Classics 0190295765293 • DDD-73’

Contralto Nathalie Stutzman stort zich hier op repertoire dat mijn hartje niet direct vol verwachting sneller deed kloppen. Stukken als Gia il sole dal Gange, Amarilli of Per la gloria d’adorarvi of Se tu m’ami hebben een hoog conservatorium en gratuit toegift-op-obligate-concertjes-gehalte. Nu weet ik ook hoe dat komt: omdat ik die stukken nog nooit van Stutzmann heb gehoord. Ze gaat de niemendalletjes te lijf met een vervaarlijk theatraal geluid en een vibrato dat binnen haar donkere klankkleur enorm dramatisch werkt. Niets van de gebruikelijke tranentrekkerij of stroperige verveling. De melodie raakt op de achtergrond van de tekst, die de interpretatie stuurt zoals het volgens mij (en volgens het inzichtelijke cd-boekje) zou moeten. Natuurlijk valt niet te zeggen of componisten het ook echt zo operesk hebben bedoeld, maar het kinkt werkelijk meeslepend. De enige historisch correcte uitvoeringspraktijk is verder die die mijn of uw goedkeuring kan wegdragen, wat dat betreft verschillen wij niet van meeslepende historische uitvoeringspraktijk-fantasten als René Jacobs. Zoals te begrijpen valt in het licht van mijn recensies van Jonas Kaufmann, Pretty Yende en Pygmalion kan zo’n drive alleen tot stand komen met een bevlogen orkest, in dit geval het ensemble Orfeo 55. Dat deze vroege muziek zo rijk, zo gedifferentieerd en met zoveel kleuren en dynamiek kon klinken… nooit geweten! Fascinerend een opera-aria als die uit Legrenzi’s mij onbekende Eteocle e Polinice. Ook de orkeststukken van Porpora, Marcello en Durante zijn een lust voor het oor. Oké, vergeet Plaisir d’amour, dat hoort hier ook helemaal niet thuis maar de rest van de vijfentwintig stukken is een dikke vette tien.